לאחרונה, בעקבות המחלוקת החריפה בין פולין לישראל על החוק הפולני המגביל את השבת הרכוש לניצולי שואה שרכושם נגזל בתקופת מלחמת העולם השנייה או במהלך השלטון הקומוניסטי במדינה, עלתה לכותרות התבטאותו של סגן שר החוץ הפולני פאוול יבלונסקי, שלפיה יש לשקול להגביל את הגעת המשלחות של בני נוער ישראלים למחנות ההשמדה בפולין.

מאז שפרצה הקורונה לחיינו, הרבה דברים השתנו, בין היתר יציאתם של מסעות לפולין. עד פרוץ הקורונה, כל בית ספר היה מוציא משלחת תלמידים למסע לפולין, אשר כלל למידה מוקדמת של הנושא בחודשים שלפני הנסיעה על ידי מדריכים וצוות הוראה מיוחד המוכשר לכך, את המסע עצמו בפולין וקבלת פנים של המשפחות את התלמידים בארץ. העלות עמדה על אלפי שקלים לתלמיד וגרמה לרבים לוותר על כך. אחרים היו מבקשים מלגות או עובדים כדי לחסוך כסף ולצאת למסע.

לפני כשנתיים, בתי הבכורה הייתה אמורה לצאת למסע, ואז הגיעה הקורונה והוא בוטל. התלמידים בכיתתה היו מאוכזבים מאוד. גם אני, ששנים תכננתי מה אכתוב לה במכתב האישי שהצוות ימסור לה בארוחת השבת על אדמת פולין. רציתי שהיא תלמד מקרוב על סיפור השמדת כמעט כל משפחתנו, שתשמע שוב על גבורת אלו שניצלו ועל החלטתם לעלות לארץ ולבנות כאן חיים חדשים. החוויה שהיא הייתה עוברת שם, רחוקה מהארץ וחשופה לקור העז, ניצבת מול ביתנים מעץ מוקפי גדר תיל במחנה ההשמדה, יכלה להעביר לה את הדברים שאני לעולם לא אוכל לספר.

זה שנים שהמסעות לפולין עולים לדיון ציבורי ונשמעים טיעונים בעד או נגד. לא מעט פעמים שמענו, בין היתר, על התנהגות מבישה של תלמידים שיצאו למסע, ועל כך שרבים מאלו שידם אינה משגת מודרים מהמסע, שלא לדבר על מסע הקניות בקניונים. מגיפת הקורונה הובילה אותנו לתובנה שאפשר גם אחרת. הרי מדריכים מוכשרים למסעות לפולין יש לנו, מוזיאונים ומוסדות ללימוד כגון בית לוחמי הגטאות, משואה ויד ושם קיימים גם הם, והם הטובים בעולם בתחום.

אולי הגיע הזמן לשנות את התפיסה שחייבים להגיע לפולין כדי לחוות את החוויה. כאן, במדינת ישראל, אפשר וכדאי להעביר זאת דרך מסע של התלמידים למוזיאונים מקומיים, בהם ילמדו על השואה מזוויות שונות על ידי המדריכים הטובים ביותר בעולם, תוך שילוב הדרכה וירטואלית של מדריכים ממוזיאונים במחנות בפולין. המסע יכול להיות חובה או רשות לבחירת כל בית ספר.

צריך לקבל החלטה ולהתחיל ליישם אותה ולשים דגש על כך שכיום עוד ניתן להפגיש את התלמידים עם ניצולי שואה שיספרו להם את סיפור חייהם.