אחד הימים בשנה, שהופך להיות יום חג גם אם הוא מתקיים ביום חול, הוא 1 בספטמבר, יום פתיחת שנת הלימודים. אני זוכרת את ההתרגשות וההתחדשות שליוו אותי כל שנה מחדש עת הגיע 1 בספטמבר, הן כתלמידה והן כאמא לשתי בנות, שאחת מהן תפקוד את ספסל שכבת י"ב בעוד כשבוע. אני זוכרת את החוויה שברכישת הציוד לפי הרשימה שבית הספר שלח הביתה, את עטיפת הספרים, ואת התחושה הנפלאה שמשהו חדש מתחיל. אני זוכרת גם את התמונה שבה נראים המוני תלמידות ותלמידים צועדות וצועדים לעבר גני הילדים ובתי הספר, חלקם עם חיוך על הפנים, חלקם האחר חושש ואוחז ביד ההורים בחוזקה, לנוכח חוסר הוודאות המאפיין כל תחילת שנה, בוודאי אם זה להם הצעד הראשון בבית הספר.


גם השנה, כמו השנה שחלפה, תיפתח בצל הקורונה. חודש ספטמבר הקרוב, העמוס בחגי תשרי, יכלול רק 11 ימי לימוד, מתוכם ארבעה ברצף. על רקע זה, ומתוך החשש ששנת הלימודים תשפ"ב תהיה השנה השלישית שבה מערכת החינוך תפעל באופן חלקי, גובר הצורך בטיפוח וחיזוק ההיבטים החברתיים־רגשיים, במבוגר המשמעותי בחיי התלמיד, וכן במסגרת, סדר יום, גבולות, ושגרה; בכל אלה יש כדי לסייע בהתמודדות עם האתגרים והמורכבויות שהותירו השנה וחצי האחרונות, בהם אובדן החוסן האישי, לצד מחשבות אובדניות שהפכו להיות מנת חלקם של רבות ורבים מקרב התלמידות והתלמידים.

לצד האתגרים שעמם התמודדנו, רכשנו ידע והצטיידנו בניסיון וכלים שיהוו נר לרגלינו ויאפשרו לנו להתמודד עם כל אשר נידרש לו עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב. אין סיבה שנוותר על חובתנו לספק ביטחון, להעניק ידע, ארגז כלים, התנסות וכן מענה רגשי־חברתי לתלמידות ותלמידי המדינה. כל יום שעובר ולא נעשה זאת - יתרום את תרומתו בטווח הזמן הבינוני והארוך ליצירת חברה חרדתית, הסובלת מבדידות, קשיים רגשיים ודיכאון.

אני מבינה את החשש מהאפשרות להידבק ומהבידוד העלול להתלוות לכך. אני מציעה שנשלב ידיים בכל הנוגע לביצוע הבדיקות הסרולוגיות לגילי 3־12, שאותן הגה ויזם משרד החינוך כדי להבטיח את בריאות ילדינו רגע לפני שהם פוקדים את הגן או הכיתה. אני גם מציעה שמי שרואה בחיסון ערך בריאותי - שיתחסן, ומי שלא - שידאג לבצע בדיקות יומיות למען בריאותו ובריאות חברותיו וחבריו לגן או לכיתה.

אני מברכת על החלטת קבינט הקורונה לפתוח את שנת הלימודים ב־1 בספטמבר. אני יותר מאשמח שפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב תהיה חגיגית וצבעונית, ותביא עמה בשורות מרגשות של שנה חדשה. יחד, לב אל לב, נישא כולנו תפילה שיפה ושונה תהיה השנה המתחילה לה ב־1 בספטמבר 2021. 


הכותבת היא ראש עיריית כפר יונה