בימים אלה, מדינותינו נערכות לחגים גדולים: בעוד ישראל תציין בקרוב את ראש השנה, אזרחי אוזבקיסטן יציינו ב־1 בספטמבר 30 שנה לעצמאות המדינה.

אוזבקיסטן היא מדינה צעירה ומתפתחת במרכז אסיה עם אוכלוסייה של 34 מיליון איש, בעיקר מוסלמים, בעלת מורשת היסטורית, תרבותית ורוחנית ייחודית. 130 קבוצות אתניות חיות במדינה זו לצד זו. אנו מעריכים מאוד את הקשרים בני מאות השנים שיש לאוזבקים עם העם היהודי. כיום ישנם שבעה מרכזי תרבות לאומיים יהודיים שפעילים אצלנו, לצד עשרה בתי כנסת.

מעטים בוודאי יודעים שאלפי מתפללים בישראל שיעטו לבן בחגים הקרובים, בוודאי ילבשו בדים העשויים כותנה אוזבקית איכותית. תעשיית הטקסטיל היא אחד משיתופי הפעולה העיקריים בין ישראל לאוזבקיסטן. כיום מיוצרות באוזבקיסטן, בין היתר, טליתות חגיגיות לבנות, שנשלחות לישראל. בנוסף, טכנולוגיות לחיסכון במים ולחיסכון באנרגיה של חברת "נטפים" הישראלית פועלות כיום בשטחי אוזבקיסטן ותורמות בכך להתפתחות הכלכלה שלנו ולהתגברות יעילה על קשיים טכנולוגיים.

רק בעזרת הבאת טכנולוגיות מתקדמות אפשר לגדל כותנה איכותית ולמכור מוצרים מוגמרים במקום חומרי גלם זולים. בנוסף, השימוש בטכנולוגיות חיסכון במים ובאנרגיה מספק לכותנה שלנו מעמד של מוצר אקולוגי ותעריפים נוחים יותר בשווקים בינלאומיים.

נשיא אוזבקיסטן, מר שבקת מירזייבייב, אמר בראיון לאחרונה כי כיום אוזבקיסטן היא מדינה שעוברת טרנספורמציה דמוקרטית ומקדמת הזדמנויות משותפות עם שותפי חוץ שלנו, למשל בתחום החקלאות כאמור.

בנוסף, לאחרונה קבעה "אשרא", החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ, כי רמת הסיכונים הפוליטי והכלכלי של אוזבקיסטן פחתה באופן ניכר, ובכך למעשה העלתה את דירוג האשראי של המדינה. הצעד הזה היה תוצר של רפורמות שהונהגו באוזבקיסטן בשנים האחרונות, בהן שיפור בתהליכי המרה והעברת המטבע הלאומי של אוזבקיסטן למטבע מערבי קשה, דוגמת דולר או יורו.

כל זה פותח את הדרך לעסקים משותפים חדשים בתחומים שונים. החוג העסקי הישראלי מאחר במידה מסוימת לעומת מדינות אחרות בהרחבת שיתוף הפעולה איתנו. כיום גודל השקעות החוץ במדינה הגיע ל26.6 מיליארד דולר, מתוכן 17.5 מיליארד דולר של השקעות ישירות. הבנק העולמי ציין את יעילות הרפורמות המתמשכות, ואנו מקווים לרקום מיזמים משותפים נוספים עם הקהילה העסקית הישראלית בקרוב.

כשגרירה של רפובליקת אוזבקיסטן, המטרה שלי היא למשוך ישראלים המצטיינים בפיתוח טכנולוגיות גבוהות, פתרונות חדשניים וחשיבה עסקית ולהביאם לשוק האוזבקי. כיום אחת המשימות שלנו היא עידוד יזמים, במיוחד צעירים, באוזבקיסטן, לפתוח עסקים משפחתיים. למדינות שלנו יש כיום הזדמנויות משמעותיות ליצור שותפויות בתחומי ההייטק, המדע והחינוך, טכנולוגיות המידע, הרפואה והבריאות, קשרי המסחר והיזמות. כולנו מקווים שהשנה הקרובה תהיה שנה של שגשוג ושלום.  

הכותבת היא שגרירת אוזבקיסטן בישראל.