הוא אמיץ, מדבר בלי כחל וסרק וזוכה למעמד מוסרי חזק. זהו הפטריארך בשארה בוטרוס א־ראי, ראש הכנסייה המארונית הנוצרית בלבנון. לו היו שומעים לעצותיו ומיישמים את הצעותיו, ייתכן מאוד שלבנון הייתה חוסכת מעצמה את הכאוס הפוליטי והכלכלי שבו היא שרויה כיום. חולשתו של הפטריארך א־ראי היא שאין לו גדודים וגם לא השפעה פוליטית ישירה. הוא משפיע בהצהרותיו. הוא נושא דברים בדרשה שלו בכל יום ראשון, ודבריו מופנים אל מצפונה של לבנון. לא מזמן הוא קרא באחת הדרשות להכריז על לבנון כמדינה ניטרלית כדוגמת שווייץ. בכך הוא מרחיק מלבנון את הסכסוכים האזוריים; רמז עבה לאיראן, סוריה וחיזבאללה.

כיפור 2021: אלו זמני כניסת ויציאת הצום - לחצו כאן

לפני שנים אחדות, הוא בא לישראל על פי הזמנת האפיפיור שביקר בארץ הקודש. התעוזה שלו גררה גל של האשמות קשות שלפיהן הוא משרת את ישראל. הוא התעלם והמשיך במאבק המוסרי שלו. את עמדתו הוא לא מסתיר מחיזבאללה. הוא סבור שהארגון מסכן את עתידה וביטחונה של לבנון. לתפיסתו, לבנון לא תוכל לשרוד אם יהיה עימות גדול. בהתחלה הייתה הביקורת שלו על הארגון מרומזת. לאחרונה היא נהפכה לישירה.

הפטריארך א־ראי - הזוכה לתמיכת הוותיקן, צרפת והעולם הנוצרי - החליט לצאת נגד נסראללה בשני תחומים שהרגיזו את ראש חיזבאללה. א־ראי טען בפומבי כי חיזבאללה לא יכול להחליט בנושא שלום ומלחמה. זה תפקיד המוסדות הנבחרים של המדינה והצבא הלבנוני. לכן הוא מתנגד לפעילות ההתקפית והפרובוקטיבית של חיזבאללה מול ישראל. בלי היסוס הוא קרא בדרשת יום ראשון לצבא לבנון למנוע בכוח מחיזבאללה ירי על ישראל. לדבריו, הצבא צריך לרדת עד לגבול וליישם את החלטת מועצת הביטחון 1701.

א־ראי הרחיק לכת כאשר בדרשה שלו טען שחיזבאללה אולי לא יודע, אבל לבנון מחויבת להסכם שביתת הנשק מ־1949, כלומר אין מצב של מלחמה בין שתי המדינות. עבור נסראללה זו הייתה קריאת תיגר, והוא שלח את תומכיו לתקוף את הפטריארך. וליד ג’ונבלאט, המנהיג הדרוזי, תמך בדברי א־ראי. אפילו הנשיא מישל עאון, בעל ברית של חיזבאללה, התיישר עם ראש הכנסייה.

הטרגדיה היא שרוב הלבנונים חושבים כמו הפטריארך א־ראי, אבל בשטח יש כוח צבאי אחד ויחיד המסוגל להכריע והוא חיזבאללה. אפילו צבא לבנון יתקשה לעמוד מולו. לנשיא עאון אין נחת מא־ראי. הוא סבור שעל הפטריארך להתעסק בנושאים הומניטריים ולהתנזר מכל פעילות פוליטית. בנוסף, עאון מרגיש שא־ראי מטיל צל על מנהיגותו של עאון, הרואה עצמו מנהיג המחנה הנוצרי.

הקריאה של א־ראי לצבא למנוע בכוח מחיזבאללה פגיעה בישראל זורעת את הזרע הראשוני לעימות אפשרי פנימי במדינה. טוב עשה א־ראי באומרו זאת, כי בעקבות דבריו מתגבשת חזית פנימית נגד חיזבאללה. סביר מאוד שא־ראי ימשיך בקו שלו נגד נסראללה, אשר בהתנהגותו עלול להביא חורבן על ארץ הארזים שא־ראי כה אוהב ורוצה לשמור עליה.