פרשני הספורט לא מפסיקים בימים אלה להלל את שחקן הכדורגל ערן זהבי. מה ההילולה הזו? איני שותף לה. בכדורגל מודרני השחקנים עולים להתקפה ויורדים להגנה ומשחקים פיזי כל הזמן, ללא קשר לתפקיד או למספר על החולצה. לכן הכושר הגופני שלהם חייב להיות מעולה.

כששיחקתי כדורגל וכדורסל בנעוריי, היה תפקיד שקראנו לו “ציפור”. הציפור היה שחקן שנשאר למעלה, ליד השער או הסל של היריב, מקבל כדור ומבקיע שער או קולע סל. היום אין מקום ל”ציפורים” כי כאשר שחקן נשאר כל הזמן בחצי המגרש של היריב, הוא מוריד כ־10% מיכולת ההגנה של קבוצתו. במשחק שבו הקבוצה מתגוננת מול יריבה שקולה או עדיפה, כאשר זמן המגננה הוא מרבי, אזי למעשה הקבוצה המתגוננת משחקת עם עשרה שחקנים.

בשני המשחקים האחרונים מול אוסטריה ודנמרק ספגה ישראל שבעה שערים. בשני המשחקים זהבי שיחק כ”ציפור”. כלומר המתין בנחת בחצי המגרש של היריב לכדור שיגיע אליו. ומה קרה? במשחק נגד אוסטריה זהבי הבקיע אומנם שני שערים, אך בגרבג’ טיים; שער אחד כאשר הובלנו 2:0 ושער שני כשהובלנו 4:2. זאת להבדיל מהשער שכבש מנור סולומון במצב של 0:0 או השער שכבש שון ויסמן במצב של 3:2, ואוסטריה הייתה בתנופה.

במשחק נגד דנמרק זהבי לא הבקיע, עמד רוב הזמן כציפור בחצי המגרש של היריב, וההגנה קרסה. ההגנה קרסה מפני שלמעשה שיחקנו עם עשרה שחקנים כי זהבי לא עזר להגנה. אינני זוכר שזהבי חילץ כדור בדו־קרב ממשי עם שחקן יריב תוקף, במחצית המגרש שלנו, בשני המשחקים.

נבחרת ישראל (צילום: דני מרון)
נבחרת ישראל (צילום: דני מרון)


באחת מפליטות הפה שלהם ניסו פרשני הכדורגל להשוות את זהבי לכריסטיאנו רונאלדו. הדבר היחיד שאפשר להשוות הוא המספר על הגב. רונאלדו נמצא היום בשיא כושרו הגופני חרף היותו בן 36. הוא עושה הגנה והתקפה, הוא נע הלוך וחזור מההגנה להתקפה וחוזר חלילה. הוא מתקל פיזית והוא נייד. הוא לא “ציפור”.

לעומת זהבי, אפילו מנור סולומון ואחרים בנבחרת לא נרתעים מקרב מגע בהתקפה ובהגנה. הם מייצרים לעצמם מצבי הבקעה תוך תיקולים ותנועה מעניינת בתוך רחבת ה־16. הם לא נרתעים מלהפעיל כוח פיזי והם נמצאים גם בהגנה.

זהבי משחק באופן מתוחכם מבחינת שמירת הכוח. הוא “נח” במחצית המגרש של היריב רוב הזמן, ואז יש לו כוח לעשות מדי פעם מתפרצת ולהבקיע. אבל זה בא על חשבון ההגנה שמשחקת עם שחקן אחד פחות. במשחק עם אוסטריה זה היה נסבל, למרות שספגנו שני שערים מיותרים וזהבי הבקיע שני שערים לא חשובים, אך במשחק עם דנמרק זה לא עבד כי ההגנה קרסה.

לסיכום, מנקודת מבטו של זהבי, ועקב הרצון לשבור שיאי הבקעה, הוא נוהג נכון. אבל זה בא על חשבון חבריו לקבוצה שחייבים להשקיע יותר. מנקודת מבט קבוצתית, זהבי לא יכול לתרום משמעותית לקבוצה איכותית באירופה ולנבחרת. מבחינה קבוצתית זהבי הוא מעמסה, בעיקר להגנה, ובכדורגל של היום ההגנה חשובה לא פחות מהתקפה. משחקן מודרני נדרשת נוכחות על כל המגרש כל הזמן. עידן ה”ציפורים” נגמר. 

הכותב הוא לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לספורט