תאונה הקטלנית בכביש 89, טרגדיה גדולה ועצובה, קיפחו את חייהם חמישה בני אדם בכביש מפותל, עם נתיב אחד לכל כיוון וללא מעקה הפרדה שככל הנראה היה מונע את התאונה הקטלנית לו היה קיים. המשטרה כבר החלה לחקור כיצד אירעה התאונה ומי גרם לה. היא כנראה תגיש במהרה את מסקנותיה והאשמים ייתנו את הדין.

חקירות תאונות דרכים, ברוב המדינות, כמו גם בישראל, מבוצעות על ידי המשטרה. אבל אסור, ולא נכון, להסתפק אך ורק בחקירת משטרה, שלרוב תמצא את האשם בגורם האנושי בלבד.בנוגע לתאונה הקשה והקטלנית שאירעה בצפון נדרשת פעולה אחרת וחשובה לא פחות  - חקירת עומק מקצועית, שתפקידה לחשוף את הגורמים לתאונה: מהתנהגות הנהג וכלי הרכב ועד בחינת התשתית. אין מתפקידה של חקירה כזו לפסוק מי אשם בתאונה אלא להציג תמונת מצב שממנה יוכלו הגורמים המקצועיים ללמוד וכך לנסות למנוע את התאונה הבאה.

חקירות עומק מתבצעות שנים רבות בתחבורה האווירית. חקירת עומק של תאונת דרכים צריכה להיות חקירה טכנית למטרות בטיחות שנועדה למניעת תאונות בעתיד באמצעות פיתוח אמצעי התערבות. בניגוד לחקירה משטרתית, חקירת העומק הבטיחותית אינה תורמת לחקירה משפטית ואינה קובעת אחריות של אף צד המעורב בתאונה.

על מנת להגיע לחקר האמת, חקירת עומק של תאונת דרכים צריכה להיות עצמאית, צריך לאפשר לה גישה לכל המידע הקשור לתאונה ולזכות בחסינות מדרישה להעביר פרטי חקירה לבתי משפט. כמו כן, החקירה צריכה להיות שקופה לציבור ומסקנותיה יפורסמו ברבים.

תוצרי החקירה ישמשו לעדכון, תיקון ושיפור הרגולציה של מרכיבים במערכת התחבורה, ולא ישמשו כבסיס לענישה. כך, ייבדקו כלי הרכב המעורבים בתאונה - אם היו תקינים בזמן התאונה ואם מערכות הרכב פעלו כנדרש. כמו כן, מצב פני הכביש ייבדק לעומק וייבחן אם עמד בתקנים. בנוסף, ייבדקו עוד שורה ארוכה של גורמים כדי למצוא את הכשל שהוביל את אחד מכלי הרכב לסטות לנתיב הנגדי ולגרום לתאונה שתוצאותיה קשות כל כך.

כאמור, חקירות עומק אינן מחפשות את האשמים אלא מבקשות ללמוד על הכשלים ולמנוע אותם להבא. כך נוהגים בחיל האוויר במשך שנים ובאמצעות חקירות אלה מביאים לשיפור באיכות המטוסים והטייסים.חברה אשר לא בוחנת ובודקת את עצמה באופן קבוע, תחזור על אותן טעויות טרגיות ולא תוכל להתקדם בהיבטים המקצועיים. זה תפקידה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - להיות המצפן המקצועי שמוביל את המאבק להצלת חיי אדם בכבישים. לצערי, את הגלגל לא ניתן להשיב אבל כן ניתן ללמוד מטעויות וכשלים כדי למנוע את התאונה הבאה. 

הכותב הוא מנכ"ל עמותת אור ירוק