נדמה שרוחות חדשות מנשבות בימים אלה בממשלת ישראל. שר הדתות מתן כהנא אמר לאחרונה בראיונות עיתונאיים כי אנשים צריכים להיות מסוגלים לממש את הזוגיות שלהם, גם אם הם לא רוצים לעשות את זה דרך הרבנות. במשך שנים, השיח בכל הקשור לפתרונות חלופיים לנישואים ברבנות היה קשור למי שלא “יכולים” להינשא באמצעותה.

חסרי דת, זוגות בני אותו מין, ממזרים, כהן וגרושה וכו’, כעת, בפעם הראשונה התייחס שר הדתות לקבוצה גדולה של ישראלים שיכולים להתחתן ברבנות, אבל לא מעוניינים בכך. בכך הוא הודה למעשה כי חלק גדול מאזרחי מדינת ישראל אינם מעוניינים לקחת חלק במנגנון של הממסד האורתודוקסי.

יש פתרון פשוט שיאפשר לכל אזרחי ישראל לתת תוקף לזוגיות שלהם בדרך המתאימה להם – לתת תוקף חוקי למעמד הידועים בציבור, בדיוק כפי שנעשה במדינות רבות בעולם. אין צורך לייצר מערך מורכב של נישואים אזרחיים, אלא להכיר בידועים בציבור ולתת להם את מלוא הזכויות שניתנות לזוג נשוי. כל זוג יבחר לעצמו את הטקס הנכון בעיניו, אבל כולם יזכו למלוא הזכויות להם זוכים זוגות נשואים.

נדמה כי השינוי כבר כאן, כשיותר ויותר גופים ממשלתיים מכירים במעמד הידועים בציבור ככזה המאפשר ליהנות מזכויות הניתנות לזוגות נשואים, בהם הביטוח הלאומי, עיריות, משרדי ממשלה. אך זה אינו מייתר את הצורך במדיניות גורפת. גם אם משרדי הממשלה לא חוששים מהשינוי, ההכרה בידועים בציבור לא צריכה להיות החלטה פרטנית אלא הנחיה גורפת, המקובעת בחוקי המדינה.

הפתרון הזה אינו מצריך שינוי הגדרת הנישואים או כאמור הקמת מערך של נישואים אזרחיים, אלא הכרה דה יורה במציאות דה פקטו. יתרון נוסף שלו יהיה בכך שהוא ישים סוף לניצול של העמימות החוקית הקיימת כיום, כשאלמנות ואמהות יחידניות, למשל, נמנעות מלדווח על כך שהן חיות בזוגיות כדי לשמור על זכויותיהן. ברגע שהן ידעו שהצהרה על בן זוגן לא רק תמנע מהן את הזכויות כיחידניות, אלא תאפשר להן לקבל את הזכויות המגיעות להן כחלק מזוג - תפחת המוטיבציה להסתיר מהמדינה את מציאות חייהן.

השר כהנא פתח את השער, וכעת עלינו להיכנס בו ולעודד את המדינה לעשות את הצעד הנדרש: לאפשר לכולנו לתת תוקף לזוגיות שלנו בדרך שתואמת את אמונותינו ותפיסת עולמנו. המסלול המהיר ליעד הזה עובר במתן תוקף חוקי למעמד הידועים בציבור.

הכותבת היא מייסדת ארגון “משפחה חדשה"