בשעה טובה, הוריי עלו לפני ימים אחדים מבריטניה. 15 שנה אחרי שאני עליתי ארצה, הם סגרו עבורי מעגל. הקמתי כאן משפחה, בית ועסקים, ועם הולדת בני הרביעי, הם באו, כי הם מאמינים בישראל, ביהדות, בציונות. מאז שעליתי ארצה, ראיתי כיצד ישראל משנה דמותה בעיני הקהילות היהודיות בעולם, ממפלט ממצוקה למוקד של משיכה.

בימים אלה פרסמה שרת הקליטה והעלייה, פנינה תמנו־שטה, נתונים מעודדים בנושא העלייה. על פיהם, נמשכת המגמה המשמחת של עלייה לארץ: חלה עלייה של 31% במספר העולים השנה ביחס לאשתקד. התרגשתי מהנתונים, כי כעולה ותיק וישראלי גאה העוסק ביהדות ובקהילות ישראל ברחבי העולם, אני יודע שהנתונים הללו משקפים מציאות. זאת מציאות שהציבור בישראל טרם נחשף לה, כי העלייה היא חלק מהמהפכה היהודית המתחוללת במאה ה־21. להערכתי, גל זה ילך ויגבר.

אני נמצא בעיצומה של כתיבת ספר העוסק במהפכה היהודית הזאת. במחקר שערכתי תוך כדי הכתיבה גיליתי שבמאה ה־21 גובר העניין בעלייה לארץ בקרב הקהילות היהודיות. יותר ויותר יהודים, רובם צעירים, בוחנים ברצינות את האפשרות להפוך את ישראל לביתם הראשון. יותר יהודים מתחברים אליה בזכות העובדה שיש לישראל שורשים עמוקים ושהיא הפכה מעצמה טכנולוגית וכלכלית, מרכז ידע עולמי.

אחת הטענות שאני שומע לא אחת היא שצעירים יהודים בורחים מישראל. חלקם בגלל בעיות הביטחון, חלקם בגלל הסטרס ויוקר המחיה. אלא שמסתבר שישראל מצטיירת היום בעיני היהודים בעולם דווקא כמדינה אטרקטיבית למגורים ולמחיה. ישראל מושכת אותם גם בגלל האנטישמיות הגוברת בעולם, ובראש באירופה, אבל בעיקר בזכות מערכות הכלכלה, הטכנולוגיה, התרבות, החינוך, הבילוי ואיכות החיים.

בעיני העולם, על אחת כמה וכמה בעיני היהודים, ישראל נחשבת כמדינה בעלת מודרניות מושרשת. יש לה את היכולת לפרוץ דרך לצד שורשים ערכיים. בעיני העולם, ישראל היא מדינה בעלת ערכים דמוקרטיים וליברליים, שיהדותה נעוצה עמוקות בהיסטוריה האנושית, וגם הדתות הנוצרית והמוסלמית הושפעו ממנה. מדינה שעמה כתב את התנ”ך.

בעיני הצעירים, ישראל היא מדינה שמאז הקמתה השתנו פניה. ממדינה הנאבקת על עתידה הכלכלי היא הפכה לסטארט־אפ ניישן. ממדינה שקולטת את פליטי השואה והאנטישמיות, היא הפכה למדינה המייצאת ידע, טכנולוגיות ויכולות כלכליות וביטחוניות ברמה הגבוהה בעולם. זו מדינה שהפכה באמצעיה המוגבלים לאחת המובילות בתחומי המחקר, הידע והיכולות האנושיות, כמעט בכל תחום חשוב לגלובוס.

רוב המתעניינים בעלייה לישראל הם צעירים מתחת לגיל 35. זה הנתון החשוב שצריך לעמוד בפני הקולטים, משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית. אלה צעירים הרואים בישראל אלטרנטיבה מצוינת ורוצים להתבסס כאן, להקים בית ומשפחה. הם יכולים להרים את גל העלייה, ואחריהם יגיעו הוריהם. גם השינוי הפוליטי שעברה ישראל, עם ממשלה חדשה שבה משתפים פעולה גורמים מכל גוני הקשת, מהווה זרז לצעירים אלה. הם מחפשים לעצמם מדינה פתוחה, קהילה יהודית, הטרוגנית, המתייחסת בכבוד לבני דתות ומיעוטים אחרים. מדינה שוחרת שלום, המנהלת דיאלוג פורה ופתוח עם העולם. מדינה שוחרת פני עתיד, מודל חיקוי לעולם.

ישראל היא הלב הפועם של העם היהודי. היא מהווה השראה לקהילות יהודיות בעולם. בשבוע שבו עלו הוריי לישראל, משפחתי ואני מרימים ראש בגאווה לנוכח האופן שבו הפכה ישראל ממדינת מקלט למדינת מגנט ליהודי העולם. זהו אות כבוד לעם ולממשלת ישראל החדשה.

הכותב הוא מומחה בדיפלומטיה המזרח־תיכונית וענייני אירופה, ראש לשכת לורד בפרלמנט הבריטי לשעבר וחבר הקונגרס היהודי העולמי