לפי הדוח שפרסמה בימים האחרונים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פערי התיווך בפירות ובירקות עומדים בממוצע על 154%. הנתונים העולים מהדוח אינם מפתיעים. זה שנים אנו טוענים שהסיטונאים הם אלה שאחראים לעליית מחירי הפירות והירקות. למעשה, מה שכולנו מרגישים בכיס מגובה בעוד דוחות, של מבקר המדינה, של חטיבת המחקר באגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ושל עוד גורמים רשמיים.

מחאת החקלאים נגד רפורמת הייבוא (צילום רחפן: שגיא קליין, הערבה התיכונה)

גם דוח מבקר המדינה שעסק ביוקר המחיה הזהיר כי ההתמודדות עם יוקר המחיה בענף המזון והצריכה מחייבת את ממשלת ישראל לפעול לצמצום השפעתם של מונופולים וקבוצות ריכוז, לקידום התחרות במשק ולהפחתת החסמים על ייבוא מוצרים. נזכיר כי דוח מבקר המדינה קבע כי הפחתות מכסים ופתיחת מכסות פטורות ממכס לרוב אינן מתגלגלות לצרכן. דוח הלמ"ס אינו מחדש כלום.

בעבר חיברה ד"ר גלית בן נאים ממשרד האוצר דוח שלפיו מי שאחראי לעלייה במחירי המזון הם, בין היתר, יבואני המזון. על פי הדוח, שיעור הרווחיות של יבואני המזון הגדולים הינו עצום. לצערנו, זה שנים רבות מתקיים דו־שיח של חירשים בין המדינה, בעיקר באמצעות האוצר, לבין נציגי החקלאים והמרחב הכפרי לגבי גיבוש חשיבה עדכנית לחקלאות הישראלית והאמצעים להתאימה לעת הזו.

בעוד החקלאים נאנקים תחת רגולציה ועליית מחירי התשומות, הסיטונאים והיבואנים הם אלה שגוזרים קופון שמן. כך למשל בכוונת מכוון, בוטל השוק הסיטונאי, וכך השאירו את האזרח מחד ואת החקלאי מצד שני תלויים לחלוטין בפערי התיווך וברשתות המזון, שהירקות והפירות הפכו למרכז רווח משמעותי עבורן. פרסום דוח הלמ"ס מחדד את האבסורד שבהצעת האוצר לרפורמה בחקלאות בחוק ההסדרים, שבעינינו היא מנותקת מהמציאות.

חקלאים באזור בית שמש (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)
חקלאים באזור בית שמש (צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90)

באוצר ובממשלה יודעים את האמת, אך נמנעים מלהתעסק עם הטייקונים ובוחרים להתעמת עם החקלאים, שהם הפתרון ולא הבעיה. לצערנו, במשרד האוצר מוליכים את הציבור שולל נגד החקלאים, שהם יצרני המזון הטרי 24/7, וזאת למרות שהמספרים מדברים בעד עצמם: שווי התוצר החקלאי הגולמי הוא כ־30 מיליארד שקלים בשנה והתוצרת החקלאית נמכרת ב־90 מיליארד שקלים.

דוח הלמ"ס הוא עוד הוכחה לכך שיש לגנוז את הרפורמה בחקלאות במתכונתה הנוכחית. איננו מתכחשים לצורך ברפורמה, אלא שלטעמנו במקרה הזה נדרש תהליך של אבולוציה, ולא תהליך של רבולוציה, שבו חייבים לשתף את נציגי החקלאים מכל ענף וענף כך שהמעבר לתמיכות ישירות ייקח בחשבון את הייחודיות של כל ענף ואת אתגריו.

אנו, החקלאים, לא מתנגדים לתחרות, אבל בהחלט מזהירים מכך שפתיחת הייבוא תחזק את הטייקונים ולא תוביל לירידת מחירים. נדמה ששרי האוצר והחקלאות סימנו את המטרה: חיסול החקלאות בישראל, והם לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. אנו מקווים שבכל זאת יצוץ המבוגר האחראי בממשלה שיגיד: עד כאן. הגיעה העת שהמדינה תפסיק להתנהג לחקלאים כאל שעיר לעזאזל. 

עו"ד קוכמן הוא מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי; סולומון הוא מנהל המחלקה להתיישבות וראש אגף המשק בתנועת כפרי האיחוד החקלאי.