אלפי ארגוני העזרה והחסד בישראל המשמשים כזרוע האזרחית של הממשלה מיטיבים עם האוכלוסיות המוחלשות בהיבטים הכלכליים, התזונתיים, הרפואיים, הנפשיים והרגשיים. בשל מחסור מובנה בכוח אדם ותקציבים, אין ביכולתם של משרדי הממשלה השונים, מקצועיים ומסורים ככל שיהיו, להגיע לרזולוציות הנדרשות על מנת להגיע לאותן חוליות חלשות בחברה, שחלקן הגדול נופל בין הכיסאות ולא מגיע לידיעת גורמי הרווחה.

בשנתיים האחרונות, משבר התקציב המתמשך לצד משבר הקורונה חסר התקדים והמשבר הביטחוני שהגיע לנקודת רתיחה במבצע שומר החומות - הציפו אין־ספור אתגרים וקשיים בפני משרדי הממשלה השונים והמרכז לשלטון מקומי ודרשו מענה בזמן אפס, מצב שהביא את מערכות הביטחון והבריאות לקצה גבול היכולת.

בד בבד הייתה זו שעתן היפה (והקשה) של מאות עמותות הסיוע בישראל, שלא נכנעו לגזירות ונרתמו במהירות לצורכי השעה. חלק מאותן עמותות, שחוו ירידה קיצונית בהיקפי התרומות, נאלצו בלית ברירה לסגור את שעריהן ולהותיר אלפי משפחות נצרכות ללא מענה. עם זאת, ועל אף אותם אתגרים, רובן המכריע של עמותות הסיוע התגייסו בצו 8 מוסרי, המשיכו לעבוד מסביב לשעון לאורך תקופת החל"ת ושימשו הלכה למעשה כזרוע האזרחית המבצעת של ממשלת ישראל.

כך לדוגמה, בארגון הסיוע שבראשו אני עומד, מיהרו אלפי המתנדבים שפזורים ברחבי הארץ להעניק מענה סוציאלי לכ־2,000 משפחות של חולי סרטן שמטופלות על ידי העמותה, תוך שיתוף פעולה עם עשרות אגפי רווחה ברשויות השונות. כאן נכנס שוב הקולקטיב הישראלי לתמונה, כשערכי הסולידריות והקהילתיות שנשחקו בשנים האחרונות חזרו לפעום במלוא העוצמה, כפי שלצערנו אנו מורגלים בעתות משבר. זה הזמן להחדיר את ערכי הרעות והסולידריות שכה חסרים בימים אלו גם לימי שגרה.

בחודש הבא, לאחר תקופת קיפאון ארוכה, צפוי סוף־סוף לעבור התקציב הדו־שנתי של ממשלת בנט־לפיד. מפלגות סוציאליסטיות מובהקות, ובראשן מרצ ומפלגת העבודה, הצטרפו לקואליציה ההטרוגנית שהוקמה במטרה מוצהרת לחזק את חוסנה של החברה הישראלית, תוך השהיית המחלוקות האידיאולוגיות והפוליטיות.

בימים שבהם יהום הסער הפוליטי, לא קיימת בשיח הישראלי מטרה שזוכה לאחדות דעים גדולה יותר מזו הנוגעת להשקעה בסוגיות החברתיות, ומטרה זו אולי תאפשר להרגיע קמעה את הרוחות הפוליטיות הלוהטות. אני תקווה שאחרי הכותרות הסנסציוניות על תקציב חברתי חסר תקדים, אורכו החריג של הפרק החברתי בספר התקציב ביחס לשאר הפרקים יוכיח מעבר לכל ספק שלפחות בסוגיה הזו השכילו חברי הקואליציה לצעוד יחד בכיוון הרוח. 

הכותב הוא יו"ר עמותת יד תמר שמעניקה מעטפת סיוע קהילתית למשפחות של חולי סרטן