משרד האוצר בבריטניה ובנק אנגליה, הבנק המרכזי, בוחנים את הפוטנציאל הטמון בהנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי, ומשום כך ועדת הכלכלה של בית הלורדים החלה לאחרונה לערוך סדרת דיונים בנושא מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים. ג'רום פאוול, יו"ר הבנק הפדרלי של ארצות הברית, אמר בעבר שאף שהמחקר בנושא "דולר דיגיטלי" נמצא בעיצומו, הבנק הפדרלי לא ינפיק גרסה דיגיטלית של המטבע האמריקאי ללא אישור הקונגרס.

מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי הוא צורה של מטבע ריבוני, המונפק על ידי בנק מרכזי, ויכול להיות זמין עבור אזרחים ועסקים, כמו שטרות כסף ומטבעות רגילים, רק בצורה דיגיטלית. השאיפה היא שהוא יהיה קל לשימוש ולהעברה לצורך ביצוע עסקאות, ושיהיה תחליף דיגיטלי לכסף המזומן – בקיצור, "מזומן דיגיטלי".

יחסית למטבעות הקריפטוגרפיים הפרטיים, כמו ביטקוין, המוכרים לנו כבר כעשור, מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים הם פיתוח חדש. למעשה, אף אחת מהמדינות הגדולות בעולם טרם הנפיקה מטבע כזה.

יחד עם זאת, לפי סקר שערך הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים, מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים עומדים כיום במוקד ההתעניינות של הבנקים המרכזיים בעולם: 86% מהם עוסקים בנושא הזה. בסין כבר נמצאים בשלבים מתקדמים של בדיקות שטח. הופעת מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים יכולה להיות המהפכנית ביותר מבין ההתפתחויות בשוק הזה – יותר מאשר ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים פרטיים - ולהשפיע ישירות על חיי היומיום של מיליארדי אנשים ברחבי העולם.

המעבר משטרות כסף ומטבעות רגילים למזומן דיגיטלי יכול להיתפס כהתקדמות טכנולוגית טבעית. אבל מעבר לשינוי בטכנולוגיה, יש לצורות שונות של כסף מאפיינים שונים מבחינה פוליטית, חברתית וכלכלית. לדוגמה, מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים יכולים לאפשר לבנק המרכזי גישה בזמן אמת למידע על העברות כספים – מי משלם עבור מה ומתי – וזאת בניגוד לאנונימיות המאפיינת שימוש בכסף מזומן.

הנושא הזה מעלה שאלות בנוגע לשמירה על פרטיות האזרחים. בדמוקרטיות ליברליות השואפות להגן על ערכי החופש והפרטיות, זוהי סוגיה שצריך לתת עליה את הדעת.

בין הסיכונים הנוספים שיש לבחון ולדון בהם אפשר למצוא גם את ההשפעה הפוטנציאלית של זמינות המטבעות הדיגיטליים של בנקים מרכזיים על תפקוד המערכת הבנקאית, הנסמכת על הכסף המזומן המופקד בה לצורך פעילות האשראי, וכן את אפקטיביות המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי בעידן של מזומן דיגיטלי.

מצד שני, בעידן דיגיטלי שבו שטרות הכסף הולכים ונעלמים מהנוף, מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי יכול להיות בעל תועלות חברתיות: דרכו תישמר נגישות הציבור לכסף של בנק מרכזי, והוא יכול, באופן פוטנציאלי, להוות מערכת חלופית למערכות התשלומים האלקטרוניות שבהן הולכת וגוברת שליטת חברות הביג־טק (חשבו על כשל רציני, כמו שקרה לאחרונה לפייסבוק, בתרחיש שבו גוגל/פייסבוק/אפל שולטות בתשלומים).

מי יקבל את ההחלטה אם להנפיק מטבע דיגיטלי בישראל? שאלת המטבע הדיגיטלי בהנפקת בנק מרכזי עלולה להצטייר כשאלה טכנית הנוגעת לתשלומים אלקטרוניים. אך להנפקת שקל דיגיטלי יכולות להיות השלכות פוליטיות, חברתיות וכלכליות משמעותיות.

יש לבחון את הנושאים האלה בפרספקטיבה רחבה על ידי בעלי העניין השונים – כאשר טובת הציבור עומדת לנגד עיני כולם. בדומה לבריטניה ולארצות הברית, הנפקת מטבע דיגיטלי של בנק מרכזי ישראלי צריכה להיות נידונה, בתהליך שקוף לציבור, על ידי הכנסת. כמו כן, ההחלטה אם בכלל להנפיק מטבע כזה ומה יהיו מאפייניו צריכה להתקבל, ולהיות מעוגנת בחקיקה הולמת על ידי נציגי הציבור. עד כה, לא עסקה כנסת ישראל בנושא הזה. היא צריכה להתעורר. 

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב"קלאריטי קפיטל".