בימים אלה, כשוועידת האקלים עודה מתקיימת בגלזגו, יש צורך בהקמתה של תנועת "מבגרות לקיימות" (שם זמני), שתשים לה למטרה למקד את תלמידי החטיבה העליונה בפעילות מקיימת. לנוכח איום הכחדת החי והצומח ההולך ומחמיר, חובה עלינו לאפשר לתלמידים הבוגרים ואף לעודדם להתגייס למאבק על חייהם וחיי הבאים אחריהם. בחינות הבגרות, שהפכו מזמן ליעד מכביד נטול מטרה, מכוונות את תלמידינו, שהגיעו לשיא בשלותם, למשימות חסרות משמעות ותועלת. חרף היעדר מטרה מוגדרת, מצליחות הבגרויות להסיט את התלמידות והתלמידים מהתגייסות למאבק המשמעותי שעליהם לנהל, כבר זה זמן, בהתחממות הגלובלית ובזיהום המשתולל.

ישנם כיום שני גורמים שמתנהלים בנפרד: מי שמבקשים לבטל את תעודת הבגרות ואת הבחינות הקודמות לקבלתה, בשל חוסר התכלית שבה ונזקים חינוכיים שהיא גוררת; ומי שמבקשים לקדם את העיסוק בקיימות, גם אם ברוב המקרים הוא אינו מכוון לתלמידי המערכת החינוכית. עד כה, צריך לדווח ביושר, שתי הקבוצות נכשלות. אין הצלחה בסילוק המרכיב המיותר והמזיק בחינוך העל־יסודי שנקרא "תעודת בגרות"; ואין הצלחה עד כה בהכנסת הקיימות ללימודי החטיבה העליונה כגורם מרכזי, חרף הידיעה הוודאית שאנחנו הולכים בתוך שנים ספורות למקומות אקלימיים רעים, וחרף הידיעה שכ־400 אלף תלמידים חושבים הם מסה אדירה. חיבור שתי הקבוצות הללו יחד עשוי לחולל שינוי אדיר ממדים. לחיבור הזה ברצוני לקרוא "מבגרות לקיימות".

התנועה החדשה תשמיע קול ציבורי חזק, שיקרא לביטול הבגרויות ולהתמקדות בקיימות. התמקדות בקיימות משמעה לימוד הנושא ופעילות במסגרתו בכל ההיבטים: המדעי, הטכנולוגי, הציבורי, החברתי, הפוליטי, החינוכי, המוסרי, התעשייתי, האנרגטי, התחבורתי, הבנייתי, התזונתי, הצרכני, החקלאי, הבוטני, הזואולוגי, האקולוגי, האזורי, העולמי ועוד. התלמידים יפנו לַכיוונים המעניינים אותם בתוך שפע הנושאים והאתגרים, והדבר יאפשר להם להשפיע על המציאות הסובבת. תנועת "מבגרות לקיימות" תפעל לכך שבתוך חמש שנים ניתן יהיה לבצע שינויים אדירים במבנה מערכת החינוך: ביטול הדרגתי של הבגרויות, הכשרת מורים לנושאי קיימות, העברת חלק ניכר מהסמכויות לרשויות המקומיות, גיוס כוח אדם מחוץ למערכת כדי לסייע למאמץ הכללי, והתאמת כללי המערכת למציאות החדשה של פתיחות וחיבור לשטח.

קיים חשש שאם משרדי ממשלה לא יתערבו בכך, תנועה ציבורית רחבה ככל שתהיה – אולי לא תעשה את הדרוש. לכן ישנו צורך שמשרד החינוך יפתח את שעריו לרווחה כדי שיצא מה שמוצה, וייכנס מה שדרוש; המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה יעניקו גיבוי מקצועי; ובעצם כל אחד ממשרדי הממשלה הוא רלוונטי למציאות הדרמטית שאופפת את כולנו. לזכותו של נשיא המדינה תיזקף העובדה שמיהר והקים צוות מטעמו לטיפול בנושא.

תנועת "מבגרות לקיימות" תהיה מודעת לעובדה שאף שישראל היא מדינה קטנה, יש לה פוטנציאל בכל תחומי הקיימות – מחברות סטארט־אפ ועד לעשייה בתחום המִחזור. השאלה היא מדוע הפוטנציאל הזה אינו יוצא מן הכוח אל הפועל? הסיבה היא כתמיד פוליטית, אבל עכשיו ישנה ממשלה שאפשר למצוא בה מוטיבציות לנושא מעבר לכל מה שידענו בעבר.