נסיעה פשוטה בחודשים האחרונים ברחבי ישראל מלמדת על שינוי שאיש לא חשב עליו. פקקי הענק בכל כביש מרכזי או צדדי הם עדות לעובדה המדהימה שמעולם בהיסטוריה לא היו כל כך הרבה ישראלים על אדמת ארץ ישראל. ישראלים הרי אוהבים מאוד לטוס ולטייל בכל העולם, והמגבלה על כך שיצרה הקורונה הביאה להצפה של ישראלים בארץ הנביאים.


אך לעובדה הזו יש תמונת ראי מדאיגה מאוד. יהודי התפוצות התרגלו במשך השנים לבקר בישראל במהלך חופשות וימי שגרה. חופי נתניה ואשדוד נצבעו בשפה הצרפתית בעשור האחרון, משל היו נמל מרסיי. לצד זאת, כל המתהלך בעיר העתיקה בירושלים, ברחובות רחביה ונחלאות, לא יכול היה להתעלם מהשפה האנגלית ששלטה בהם. הקורונה עצרה את הכל בבת אחת, ויצרה משוואה חדשה שבה בכל יום שעובר, הקשר הפיזי בין יהודי התפוצות לישראל הולך ונחלש.

עם הגעתו של זן האומיקרון לישראל, קיבלה ממשלת ישראל החלטה גורפת על סגירת שמי ישראל לכניסת זרים. החלטת הממשלה הכניסה את כל יהודי התפוצות להגדרת "זרים", כפי שכבר קרה בעבר, ושללה מהם את הכניסה לישראל. ההחלטה הרחיבה את הקרע בין ישראל לתפוצות.
ערכים משמעותיים ויסודיים נידונים דווקא ברגעי משבר ומבחן. המהפכה הציונית התחוללה ב־200 השנים האחרונות בזכות תושיית יהודים רבים, שמסירותם לארץ ישראל גברה על תנאים חומריים ואף מול מגיפות ומחלות. מדינת ישראל הוקמה בזכות התנועות הציוניות שפעלו מהתפוצות. לכל אורך שנותיה של המדינה, נשמרה האפשרות של יהודי התפוצות לבקר בישראל כשלב מקדים לעלייה או לבקר את בני משפחותיהם שמילאו את הצו הציוני.


יהודים אינם זרים. אסור לנו ליצור תקדים שבו מדינת ישראל תתייחס לאחינו שבתפוצות כאל אנשים זרים. כל אדם שביקר בשבועות האחרונים בקהילות יהודיות ברחבי התפוצות שמע את התסכול וראה את המשבר החמור שנוצרו עקב ההחלטה למנוע את כניסתם לישראל ולהתאחד עם יקיריהם כאן.


אם הציונות עומדת בראש ערכינו, הרי שצריך וניתן למצוא פתרונות יצירתיים שפגיעתם פחותה. על משרדי הממשלה להתכנס ולייצר תבחינים מודולריים שלפיהם ניתן לאפשר כניסת יהודים לישראל תוך שמירה על ההנחיות הבריאותיות. כשם שברור לנו שלא ניתן למנוע מישראלים להיכנס לישראל, כך עלינו לפעול למציאת פתרונות ליהודים המבקשים להגיע, תוך שמירה על ההנחיות.


במגילת העצמאות נכתב: "אנו קוראים אל העם היהודי בכל התפוצות להתלכד סביב היישוב בעלייה ובבניין ולעמוד לימינו במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל". הגיעה שעת המבחן, שבה צריכה מדינת ישראל לעמוד לימין יהודי התפוצות, במערכה להגשמת שאיפת הדורות. 

הכותב משמש כראש המחלקה לתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית