בימי המחאות הציבוריות שהיו בעבר, כמו בימי משבר הקורונה, צף ועולה על פני השטח הניכור שבין האזרח לממשל, בהיעדר ערוצים ומסגרות של היוועצות הדדית והידברות.

תהליכים משתפים הם צורך השעה, וראוי שהציבור יהיה מעורב בתהליכי קבלת החלטות ובגיבוש נהלים ומתווים, הנוגעים אליו ישירות. בתהליכים אלה טמון פוטנציאל של תרומה לבניית הסכמות ולגיבושן, למניעת קונפליקטים, לצמצום פערים ואף לקירוב לבבות בין האזרח לממשל. חבל שלא הוחל בכך מבעוד מועד ובעת רגיעה, בימים שבהם הדי מחאות ומשבר בריאותי, כלכלי וחברתי אינם מרחפים באוויר.

יש לצאת בקריאה לממשלה, להקדיש תשומת לב לשיתוף הציבור בתהליך קבלת החלטות ולקשרי גומלין תמידיים, ובכך לאפשר הזרמת מידע, ציפיות, השגות והצעות מהציבור אל קובעי המדיניות ומקבלי ההחלטות.

אילו הקריאה לשיתוף הציבור, אשר הושמעה לא פעם בעבר, הייתה נענית בזמנו ואם היו מוקמים באופן יזום על ידי הממשלה פורומים של הידברות רצופה ושיתוף מתמיד עם נציגי ציבור אותנטיים וארגוני החברה האזרחית, היו בוודאי נחסכים מהאזרחים תסכול, אכזבה ועוגמת נפש לנוכח החלטות שגויות, בלבול, אי־סדר, חוסר עקביות ושינויים תכופים של עמדות. כך, האנרגיות החיוביות האצורות בציבור היו מתועלות באופן ממוקד ואפקטיבי לאיתור ולליבון משותף של הבעיות ולמציאת פתרונות הולמים ומוסכמים ברמה האסטרטגית והטקטית גם יחד.

עם הביקורת בציבור ובתקשורת, לא מאוחר מדי לגבש דגם משופר של יחסי גומלין ושיתוף בין המדינה לציבור על מרכיביו השונים ולאפשר לו להיות שותף אמיתי וגורם משפיע בעל מעורבות חיובית ובונה. נקווה שגורמי הממשל הנוגעים לדבר ירימו את הכפפה ולא ימתינו לגל המחאות הבא או למשבר עתידי.

דווקא על רקע משבר הקורונה, שהוא בעל השלכות חמורות ברמה הבסיסית ביותר על הפרט, על התא המשפחתי ועל הקהילה, חשוב שגורמי הממשל יהיו קשובים יותר מתמיד לרחשי לב הציבור וישתפו את נציגיו בשיקולים, בלבטים ובקבלת ההחלטות. לעמותות, לארגונים ולמסגרות של המגזר השלישי נועד תפקיד חשוב בכך. חשיבות שיתופם של אזרחים וארגונים המייצגים קהלים שונים היא רבה ביותר בתקופה זו ויש ערך רב במתן אפשרות למובילי דעה להזרים מידע, ציפיות, השגות והצעות, להשמיע קול ולהשפיע.


בעידן האינטרנטי הנוכחי יש גם מקום ואף צורך להשיק אתר חדש שיהווה נקודת ממשק בין הממשלה לציבור ובכך להעמיד לרשות הציבור כלי נוסף להבעת דעה ולהשפעה, ובד בבד לתת לממשלה הזדמנות להיפתח לדעות נוספות ולקבל הערות במסגרת שיפור תהליך קבלת ההחלטות שלה.


בימים אלה, של פריחת הרשתות החברתיות שהשיח הציבורי בהן מתאפיין בשטחיות, רדידות, התלהמות וגישה פופוליסטית ובמקרים רבים גם שקרית ואגוצנטרית, יש ערך רב ומעשיר לשיתוף אמיתי, שיטתי ורצוף של מייצגי קהלים שונים במגוון רחב של תחומים ונושאים שכל אחד מהם מוצג מנקודת מבט כנה, אותנטית, מזווית אישית ומקורית ובסמיכות מספיקה לאירוע אקטואלי שיש לגביו עניין ציבורי.


האנרגיות החיוביות האצורות בציבור עשויות להוביל לאיתור ולליבון משותף של בעיות ברמה הלאומית ולפתרונן המיטבי, אם יתועלו באופן ממוקד ואפקטיבי. יש לקוות כי המסרים ועיקרי הדברים המובעים על ידי נציגי ציבור יובאו בחשבון ויופנמו על ידי קובעי המדיניות ואף ישפיעו ויובילו ליישום, לשינויים נדרשים ולקבלת החלטות משופרת. 

הכותב הוא חבר הנהלת תנועת "אומץ" ולשעבר יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי וחבר הנהלת נציבות שירות המדינה