בכנס של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית (IAC), שבו השתתפתי לאחרונה במיאמי, שמעתי מנהיגים ושרים ישראלים טוענים שקשה לישראלים להתחבר לבעיית האנטישמיות העולמית, מפני שאין אנטישמיות בישראל. הופתעתי לגלות שמלחמת ההתשה והדמוניזציה נגד מדינת היהודים, שמובילה תנועת החרם (BDS), אותה הישראלים מגדירים כדה-לגיטימציה נגד ישראל, אינה נתפסת כאנטישמיות.

תובנה זו קיבלה חיזוק מספר ימים לאחר מכן, כשבדיון מיוחד בנושא הדה-לגיטימציה שנערך בכנסת, הצהיר אחד השרים שהשתתפו כי הוא אינו מוכן לקבל "את הטענה שכל מעשה של BDS הוא בגדר אנטישמיות".

האם תנועת ה-BDS היא אנטישמית במהותה?

על פי ההגדרה לאנטישמיות של הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה, תנועת ה-BDS היא בבירור אנטישמית, וזאת בהתאם למספר קריטריונים. 

אחד הקריטריונים הוא "יישום סטנדרטים כפולים כלפי ישראל בדרישה ממנה לנהוג באופן, שאינו נדרש מכל אומה דמוקרטית אחרת". תנועת ה-BDS אובססיבית כלפי ישראל ועוינת לה. התנועה מחילה על ישראל סטנדרטים שהיא לא דורשת מאף מדינה אחרת, תוך התעלמות מוחלטת מהפרת זכויות האדם שמתבצעות על ידי אינספור מדינות ממזרח ועד מערב לרבות ע"י הרשות הפלסטינית, חמאס ומדינות ערב השכנות.

קריטריון נוסף שלפיו אפשר לקבוע שתנועת החרם היא אנטישמית הוא "הכחשת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית, בין היתר באמצעות הטענה שקיומה של מדינת ישראל היא יוזמה גזענית". תנועת הBDS מחוייבת לחיסול "האפרטהייד" של ישראל, ומגדירה את כל הריבונות היהודית בארץ ישראל כ"כיבוש" לא חוקי ולא צודק.

קריטריון שלישי הוא "קריאה, סיוע או הצדקת הרג יהודים או פגיעה בהם בשם אידיאולוגיה קיצונית או בשם ראייה דתית קיצונית". תנועת ה-BDS אינה מגנה לעולם באופן מפורש וללא סייג אלימות נגד יהודים. במקום זאת, התנועה תומכת באלימות כצורה לגיטימית של "התנגדות".

האם תנועת ה-BDS קשורה לטרור?

אם הקריטריונים שהובאו לעיל לא משכנעים אתכם שה-BDS היא תנועה אנטישמית, כדאי שנחקור את מטרת התנועה ואת מקורותיה.

בשנת 2019, פרסם המשרד לנושאים אסטרטגיים את הדוח "מחבלים בחליפות", שממנו עולה כי חמשת ארגוני הטרור הפלסטינים הגדולים - הפתח, חמאס, הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין - הקימו ב-2001 את ה-BDS על מנת לפתוח חזית חדשה למתקפות נגד מדינת ישראל והעם היהודי ולמקד את מאמציהם בערוץ אחד מאוחד. בנוסף למתקפות הטרור על ישראלים, ארגוני הטרור החלו לקדם חרמות בינלאומיים נגד ישראל על פי המודל ששימש להפעלת לחץ נגד משטר האפרטהייד בדרום אפריקה בשנות ה-70 וה-80. 

אחת הפעולות האסטרטגיות הראשונות שננקטו על ידי קבוצות הטרור הפלסטיניות הללו, הייתה להכריז שציונות היא גזענות במהלך ועידת דרבן ב-2001. פעולה אסטרטגית נוספת הייתה תיוג ישראל כמפרת זכויות אדם וכמשטר אפרטהייד.

בשנת 2019, פרסם המשרד לנושאים אסטרטגיים דוח נוסף: "מאחורי המסכה: אופיו האנטישמי של ה-BDS נחשף". ממצאי הדוח נתמכו בדוח נוסף "האנטישמיות החדשה", שנערך על ידי אתר Institute ונחתם על ידי יותר מ-60 ארגונים לא ממשלתיים אמריקאים.

שני הדוחות הללו הראו שתנועת ה-BDS היא האנטישמיות החדשה של ימינו, אשר עושה דמוניזציה לישראל ולעם היהודי, מחברת בין כל תנועות השנאה העיקריות - הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני והאסלאמיסטים הרדיקליים - ומסיתה לאלימות נגד יהודים באשר הם.

האם תנועת ה-BDS באמת מסיתה לאלימות בעולם ובישראל?

במהלך השנתיים האחרונות, התקפות אלימות וקטלניות נגד יהודים הפכו נפוצות, בעולם ובישראל. לראיה, התקיפות האחרונות נגד יהודים בניו יורק, לוס אנג'לס, ירושלים, יפו, ​​חיפה, לוד ויהודה ושומרון, שבוצעו על ידי פלסטינים וערבים ישראלים, שתומכים במטרות של ה-BDS: חיסול ישראל ותושביה היהודים. ההתקפות באירופה, באמריקה ובישראל בוצעו ברובן על ידי מוסלמים קיצוניים, שתקפו את מי שהיו בעלי סממנים יהודיים.

בגדול, הישראלים מבינים אינטואיטיבית שתנועת ה-BDS שהוקמה במטרה להרוג יהודים ולחסל את מדינת היהודים, הדמוניזציה והסטנדרטים הכפולים שלה נגד ישראל, ותמיכתה השקטה אך המפורשת באלימות ובטרור נגד ישראל ותומכיה היהודים והלא יהודים - היא אנטישמית מטבעה.

הגיע הזמן שגם המנהיגים של ישראל יבינו שהאנטישמיות קיימת ומהווה סכנה ברורה לישראל, וכי אלו שהורגים ישראלים חפים מפשע בישראל ובעולם פועלים ממניעים אנטישמיים.

בהתחשב באופי האנטישמי ובאלימות המוכחת של תנועת ה-BDS, מדאיג מאוד שמנהיגים ישראלים מגיבים ברכות לאיום שמגיע מכיוון התנועה. המלחמה נגד ישראל היא חלק בלתי נפרד מהאנטישמיות העולמית ותנועת ה-BDS מהווה את אגף יחסי הציבור שלה, כשיהודים בתפוצות ובישראל מהווים מטרה לפגיעה. 

עלינו להתאחד נגד ה-BDS ונגד כל צורות האנטישמיות. המלחמה נגד ישראל נטועה באנטישמיות, ואסור לנו למסגר את הסכסוך בצורה לא מדויקת כסוג של מאבק בין-עמים על טריטוריה. דחיית הנוכחות הריבונית של היהודים בישראל, שתנועת ה-BDS מקדמת, היא אנטישמית.

אני קורא ליהודים בישראל להכיר במלחמה האנטישמית שנכפתה עליהם, כמו גם על הדורות הקודמים והדורות הבאים, ולעמוד יחד עם אחיהם היהודים בתפוצות, שגם הם נמצאים תחת אותה מתקפה. כמו כן, עליהם לדרוש ממנהיגי ישראל לזהות ולהיאבק ישירות באיום האנטישמיות ולא להקטין את הסכנה הזו, שפוגעת באופן קבוע ביהודים בישראל ובעולם. ביחד נוכל להתגבר על הרוע הזה.

 
הכותב הוא יזם ופילנתרופ ישראלי-אמריקאי, מאמר זה מתפרסם בשיתוף עם קואליציה של ארגונים הנלחמים באנטישמיות ברחבי העולם.