הידיעה על לכתה בטרם עת של הנשיאה מרים נאור מילאה אותי צער עמוק. השופטת נאור הייתה אישיות נדירה בעולם המשפט. הרקורד דיבר בעד עצמו: החל בקריירה ציבורית מגוונת רבת שנים בפרקליטות המדינה, דרך פסקי דינה בבתי המשפט, שם בלטה החל מראשית דרכה בשנות ה־80 בבית המשפט השלום והמחוזי בירושלים, ועד שהגיעה לעמוד בראש המערכת המשפטית, כנשיאת בית המשפט העליון, באחת מהתקופות המאתגרות ביותר שלה.

פסקי דינה של השופטת נאור ז"ל ניחנו בראייה אמיתית וכנה של הדין, ללא כחל ושרק, גם כשהדבר לא היה פופולרי. בין פסקי דינה המכוננים ניתן לציין את הכרעותיה בנושאי גיוס בני הישיבות, בג"ץ מבקשי המקלט ומשפט הבנקאים, שאליהם נחשף כל משפטן.

על הקושי הרב שליווה אותה בפסיקותיה בעניינים הטעונים ניתן ללמוד מדברים שאמרה בטקס הפרישה שלה מבית המשפט העליון. "אני מאמינה כי בשבתו של השופט על כס השיפוט אין הוא מבקש להנחיל – ואסור לו לבקש להנחיל – את ערכיו ואת השקפותיו הפרטיות", אמרה.

"בשבתנו לדין אין אנו באים לשרת השקפת עולם כזו או אחרת; אין אנו עוסקים בכיפוף ידיים מול רשויות השלטון האחרות. אנו מכבדים את הכנסת ואת הממשלה, אין לנו שום רצון לנשלן מסמכויותיהן, אך על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאותו של בית המשפט, לכבד את חובתו לשפוט בלי מורא ובלי משוא פנים ואת חובתו להגן על זכויות האדם ועל שלטון החוק".

מרים נאור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מרים נאור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


אולם, לא רק בפסיקותיה, בלטה הנשיאה נאור גם במקצועיותה האינסופית. רק שלשום עוד ניהלה ביד רמה דיון נוסף של ועדת נאור, שבראשה היא עומדת, ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת האסון בהר מירון בהילולות רבי שמעון בר יוחאי. רק לאחרונה, כך פורסם, היא אף הגישה לראש הממשלה נפתלי בנט את דוח הביניים של ועדת החקירה.

כזו הייתה השופטת בדימוס נאור, לעולם אינה מסתפקת בטיפול חלקי, לעולם בוחנת ביסודיות, תמיד חוקרת לעומק ואינה מהססת לשאול את השאלות הקשות. המחויבות לשלטון החוק, ראיית בן או בת האדם שמולה, כשווה בין שווים, גדול כקטן, עשיר כעני, מכובד כפשוט. כולם היו שווים בעיניה בפני החוק.

הנשיאה נאור ז"ל הייתה ציונית בכל רמ"ח איבריה, ועובדה זו גם באה לידי ביטוי, בין היתר, בכהונתה כנשיאת בית הדין הציוני העליון של ההסתדרות הציונית העולמית – תפקיד שמילאה מאוקטובר 2018 – וכן באהבתה לעיר ירושלים, שבה נולדה ובה התגוררה עד יומה האחרון. והנה, אך לפני מספר ימים, כמעין מתנת פרידה מצמררת, זכתה בכך שהוכרזה כיקירת העיר.

השופטת נאור קידשה את ערכי היושר, השקיפות והצניעות, בשעה שהנהיגה את הרשות השופטת. במסירותה ובדאגתה למדינת ישראל נתנה דוגמה ומופת לשוויון ההזדמנויות ולעליונות שלטון החוק במדינת ישראל. מרים, את תחסרי לי מאוד. יהי זכרה ברוך.

הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין.