תקופת הקורונה זימנה לנו מצב קשה מאוד בכל אורחות החיים. אחת האוכלוסיות הנפגעות היא התלמידים בכל שכבות הגיל. רבות נכתב על הנזקים החינוכיים והנפשיים של התלמידים כתוצאה מההוראה מרחוק באופן מקוון, סינכרוני וא־סינכרוני. מבחינת הילדים, אחד הנזקים הבולטים הוא נזק נפשי שנגרם להם כתוצאה מהבידוד. חסר להם המגע הבלתי אמצעי עם חבריהם. אם רבים מאיתנו מסכימים שרוב הידע של ילדינו לא נרכש בבתי הספר, אלא הוא תוצר של לימוד וניסיון עצמי - מדוע שלא נלמד מכך ונכוון את ילדינו ללמוד לבד כבר בגיל צעיר? כל שהם צריכים הוא הכוונה.

דוח עתיד התעסוקה שהתפרסם לאחרונה על ידי הפורום הכלכלי העולמי מזהה מגמות של שינוי בעולם התעסוקה שיורגשו יותר ויותר בשנים הבאות. למגמות אלה השלכות משמעותיות על מערכת החינוך וחשוב להיערך לקראתן כבר כעת. על פי הדוח, אחת היכולות העיקריות שעובדים נדרשים לפתח כדי להצליח היא יכולת למידה עצמית ושיתופית מכיוון שהידע משתנה ומתרחב בתכיפות גבוהה, ונדרשת יכולת לרכוש באופן מתמשך ידע חדש בלמידה אישית וקבוצתית.


לנוכח השינויים הגדולים המתחוללים בשנים האחרונות בשוק התעסוקה, מן הראוי היה שמערכת החינוך בישראל תרכז משאבים בפיתוח יכולות למידה עצמאיות על מנת להצמיח תלמידים עצמאים. ההבנה כי חשוב לטפח לומד עצמאי, שאחראי ללימודיו, מודע ליכולתו ולכיוון התפתחותו וחושב ופועל מתוך מכוונות עצמית, אינה חדשה, ובכל זאת כמעט לא קיים תרגום שלה למציאות החינוכית בבתי הספר בישראל.

מערכת החינוך כיום אינה מעניקה למאות אלפי תלמידיה את ארגז הכלים הדרוש להם על מנת שיוכלו להשתלב בעולם המחר. לנוכח זה, עומדים לרשות ההורים שני ערוצים שבאמצעותם ניתן לצמצם את מידת הנזק; האחד, תלמידים יכולים וצריכים ללמוד לבד על נושאים שנמצאים במערכת הלימודים שלהם ועל כל נושא אחר שירחיב את השכלתם. הם יכולים לעשות זאת בהנחיית מוריהם ובעזרת הוריהם.

כל שצריך הוא לאתגר אותם, ותתפלאו לראות שמרביתם ירימו את הכפפה. תאתגרו אותם בנושאים חדשים מכל תחום של ידע, תבקשו מהם שילמדו את הנושא במהלך היום ויספרו לכם לאחר מכן מה למדו. הערוץ השני, שאינו מנוצל דיו, הוא בחירתם של הורים להתנדב להעביר שיעורים לילדי כיתות בניהם/בנותיהם בזום, באופן סינכרוני, לאחר שלכולם נשלחה הודעת זימון ושעה יעודה. להורים יש ידע במגוון נושאים, העבירו אותו לילדיכם. 


הכותב הוא דיקן הפקולטה למדעים באקדמית חמדת, מכללה דתית לחינוך בשדות נגב