אנחנו רגילים לחשוב על פתיחת מלחמה כאקט אלים. חשבו, לדוגמה, על פתיחתו של מבצע עמוד ענן. הרמטכ"ל של החמאס חוסל בתקיפה אווירית, וחילופי המהלומות החלו. ב־2006 שלושת החיילים נחטפו, ומלחמת לבנון השנייה פרצה. אלה אף פעם לא הסיבות הישירות לפתיחת הלחימה, כמובן, אבל האקט הראשוני – מה שמתחיל את הלחימה – הוא תמיד הפצצה, ירי או תמרון קרקעי.

המטרה של המהלכים האלה בדרך כלל דומה – להפריע לאויב, לשבש את המערכים שלו, לפגוע לו בתקשורת ולגרום לו לקרוס מבחינה מקומית או כללית. והנה, כבר הגיעה שנת 2022, ומישהו מצליח לעשות את זה בלי לירות אפילו ירייה אחת בלבד?


כך, על פי דיווח של ה"גרדיאן", כ־100 אלף חיילים רוסים כבר מרוכזים ליד הגבול. הם לא זזו, אבל המתקפה, על פי האוקראינים עצמם, כבר החלה. רק בשבוע שעבר הופלו כלל אתרי הממשל האוקראיני. 70 אתרים שונים המשמשים לשירות ממשלתי, העברת הודעות וניהול החיים הציבוריים שותקו לחלוטין. במקומם הופיעה הודעה המאיימת על המידע האישי של אזרחי אוקראינה. הגישה לאתרים הושבה לאחר כמה שעות, אבל המסר עבר – למישהו יש שליטה מוחלטת באופן שבו הממשלה מעבירה מידע לאזרחים.


לא ברור כיצד העימות באוקראינה יסתיים, אבל יש לו השלכות ברורות כבר עכשיו על העימותים באזורנו. ניזכר בהתרחשויות לפני כמה חודשים, במתקפה שהספקנו לשכוח, בבית החולים הלל יפה. במתקפה הזאת שותקו מערכות המחשוב של בית החולים.

זה נשמע לא נעים, אבל לא נורא, לכאורה, עדיין אפשר לקיים ניתוחים, לבצע החייאות ולטפל בחולים גם בלי מחשב צמוד. אבל מי יודע אילו תרופות ניתנו בתחילת השבוע? או מה היו המדדים של החולים? כל אלה נשמרים במערכות מחשוב.

אם אלה משותקות, היכולת לטפל בחולים צונחת. ומה קורה אם זה לא בית חולים אחד, אלא כמה? מה קורה אם במקביל גם אתרי הבנקים קורסים? מה קורה אם אפליקציות התחבורה הציבורית, המסבירות לנו מתי להחליף אוטובוס או לרדת מהרכבת מפסיקות לפעול גם הן? מה ההשלכה על החיים שלנו ועל החוסן הציבורי?

מתקפת סייבר על בית החולים הלל יפה (צילום: דוברות בית החולים)

התפיסה של המדינה חייבת להשתנות. כל צוער לומד בבה"ד 1 שקו המגע לעולם ייפרץ גם בסייבר. אבל כאשר החזית משתנה, גם ההגנה צריכה להשתנות. את המכה הראשונה יחטפו במלחמה הבאה התשתיות האזרחיות בסייבר.

ולכך ישראל צריכה להיערך. על המדינה ליצור תמריצים משמעותיים להכנה שתאפשר להחזיק תשתיות מחשוב מרוחקות וגיבויים מנותקים, כאלה שניתן יהיה להפעיל ביום פקודה, כאשר המערכות הראשיות ישותקו. אנחנו חייבים להתחיל בכך עכשיו, כי הסערה המתרגשת על אוקראינה לא תישאר רק שם, ולא רחוק היום שהיא תגיע גם אלינו.


הכותב הוא מנכ"ל Linnovate, המומחית בבנייה ובתחזוקה של סביבות ענן ופלטפורמות קוד פתוח