אך יכול חבר כנסת, ראש סיעה פרלמנטרית ושר לשעבר כל כך לא לדעת, לא להכיר ואף לגלות בורות במה שמתרחש בעולם היהודי? כך נחשף בצלאל סמוטריץ' בעקבות החלטתו לצאת לקהילות בתפוצה, במטרה להשיג תמיכתם ועזרתם של רבניהם במאבק נגד רפורמת הגיור. הוא נתגלה כמי שאין לו שבריר של מודעות לקיומו של הנתק המתעצם ומתעמק בין ישראל לקהילות בארצות הברית ובאירופה. 

הוא לא שמע, לא קרא, לא עודכן על הלכי הרוח הקשים, הביקורת וגילויי ההתנכרות כלפי ישראל שצוברים תאוצה בקרב צעירים וצעירות יהודים, תלמידי מוסדות חינוך יהודים גבוהים בתפוצות. קבלת הפנים הזועפת והמעליבה שסמוטריץ' ספג מצד ועד הקהילות באנגליה עם נחיתתו במדינה, היא ביטוי אחד, ולא הכי חמור וקיצוני, למה שיהודים חושבים עליו ועל עמיתיו ("לא רוצים אותך פה. חזור ארצה עם המטוס שהביא אותך לכאן", נאמר בהודעה שוועד הקהילות בלונדון פרסם נגד חבר הכנסת).

חמורה יותר היא הערכה שסמוטריץ' כן שמע, כן קרא וכן מעודכן על הנתק והקרע בין ישאל לקהילות בתפוצה, אבל הוא מזלזל בקהילות, לועג להשקפות הרווחות בקרב היהודים בעולם ולא איכפת לו מיהודים שחיים ומתגוררים מחוץ לישראל. איך זה לא עלה בדעתו של סמוטריץ' שהתחברות עם יצור דוחה כמו איתמר בן-גביר, שפירושה הזדהות מלאה עם טירופו הגזעני, מכתימה את דמותו בעיני הרוב הגדול והמכריע של יהודים בארה"ב ובאירופה – רוב שהוא ליברלי, שגזענות מבעיתה אותו? 

סמוטריץ' ובן גביר (צילום: פלאש 90)
סמוטריץ' ובן גביר (צילום: פלאש 90)

נראה שהאפשרות הראשונה, שלסמוטריץ' אין שבריר של מושג מה קורה בעולם היהודי היא הנכונה. הוא לא יצר את המשבר ביחסי ישראל והקהילות שהידרדר בשנים האחרונות לקרע ונתק. סמוטריץ' הוא גורם מרכזי, מוביל, משפיע שבהתנהלותו הפוליטית הקיצונית, בהצהרותיו, בהתבטאויותיו גסות הרוח, מזין את הנתק, מעצים אותו, מעמיק אותו והחמור מכל, מקשה על מאמצים ומרחיק סיכויים לפתרונו ולשיקום היחסים. 

השקפותיו הפוליטיות של סמוטריץ' והצהרותיו הגזעניות, הן בעיני הרוב הגדול של יהודי התפוצות ההתגלמות של התערערות מעמדה הפוליטי של מדינת ישראל. מפתיע ומדהים, שמקרב מאות הרבנים שהשתתפו ב"כנס החירום" נגד רפורמת הגיור של השר לענייני דתות, לא קמה קבוצה או צוות שיפעלו באופן מאורגן ומסודר לסיכול הרפורמה, כולל ארגון של משלחת של רבנים לביקור בקהילות גדולות במטרה להיפגש עם רבני הקהילות ולדון איתם על תיאום במאבק נגד הרפורמה. 

אם הרפורמה היא באמת מה שהרבנים מגדירים "איום וסכנה לעולם התורה וההלכה", איך זה שהרב הראשי האשכנזי דוד לאו לא יזם מסע דילוגים בקהילות בתפוצה, במטרה להיפגש עם רבנים ולבקש תמיכתם ועזרתם במאבק נגד רפורמת הגיור? נראה שהרב לאו יודע שאין עם מי לדבר. 

כי אין היום, לא בקהילות בארה''ב או בריטניה, רב ואישיות תורנית בעלת סמכות והשפעה מוסכמות ומקובלות. זה עדיין לא מצדיק מצב שדווקא חבר הכנסת סמוטריץ', ראש לסיעה גזענית קיצונית, הוא זה שהפך למייצג המאבק נגד רפורמה בתפוצה. סמוטריץ' הוא האחרון שזכאי, רשאי וצריך להתערב או לגלות נוכחות בנושא שנוגע ישירות למצב של יחסים, ליתר דיוק –אי היחסים בין ישראל לקהילות בתפוצה. במיוחד, בעת שהבעיה הכאובה הזאת התחילה באחרונה לתפוס מקום בסדר היום ובשיח של ארגונים ומוסדות בישראל ובקהילה בארה''ב.