המתח בין הצורך של המדינה להגדיל את היצע יחידות הדיור ולפתח את הערים והרשויות, על מנת להילחם במחירי הנדל"ן הגבוהים ועל מנת לספק פתרונות דיור לבין הצורך החשוב לא פחות לשמור על הריאות הירוקות בארץ, על שטחי הטבע הפתוחים ועל שטחי החקלאות  - לא חייב להביא למאבק ללא פשרות.

האזור המשתרע בין מועצה אזורית מגידו- יקנעם עילית-אליקים-עין העמק יכול להוות דוגמה ליישומה של תפיסה אחרת בתכנון עירוני ונדל"ני, לו רק ירצו בכך מקבלי ההחלטות. בכל הרמות. ידוע לכל, שראש העיר של יקנעם עלית הביע את רצונו לספח שטחים ירוקים ושטחי חקלאות על מנת לבנות יחידות דיור ולהרוס אתרי טבע נדירים ביופיים ועתיד של מושבים וותיקים. 

עמק השלום, אליקים ועין העמק השטחים אותם רוצה אלפסי לספח, מהווים מרחב ביוספרי המקיים את הסביבה למען כל תושבי מדינת ישראל, המשוועים לשטחים פתוחים ומקומות נפלאים לטייל בהם. במשך השנים, שומרת מועצה אזורית מגידו על השטחים הפתוחים בנחישות רבה ומקצה משאבים רבים לשם כך. עמק השלום מארח מעל מיליון תיירים בשנה ולא לחינם מגידו היא היחידה בישראל המוכרת ע"י אונסק"ו כמרחב ביוספרי. 

זאת ועוד, בשטח מגידו הוקם במימון רשות המים והחקלאים מפעל השבת מי קולחין ענק המספק מיליוני קוב מים ליישובי האזור ומתוכנן לספק מים למשבצת עין העמק ואליקים. מים אלו ישמשו לנטיעת מטעים רבים ולחזק את החקלאות ואת המושבים.

אין חולק על הצורך של יקנעם עלית להתפתח ולגדול. זכותו וחובתו של כל ראש רשות לפתח את המקום אשר הוא עומד בראשו ולאפשר לתושבים נוספים להגיע ולהתגורר במקום, במחירים סבירים ונוחים. אבל לא חייבים לעשות זאת על חשבון הטבע והחקלאות. יוקנעם עלית צריכה להתפתח ולצמוח בתוך שטחה, כמו גם ערים אחרות וכמו הישובים הכפריים. ויש מקום! 

לעיר אושרה ב-2016 תכנית מתאר עד 2030. נראה שהיא נמנעת במכוון מביצוע התחדשות עירונית בשטחה, בניגוד לערים רבות במדינה. רוב שטחה אינו בנוי, יש לה עתודות בניה בתוך השטח העירוני – ומוזר ואפילו מוזר מאוד שראש העיר אלפסי מסרב לנצל אותן ומעדיף להתפשט לעבר אדמות שטחי הטבע והחקלאות.

חשוב להקים יישובים חדשים אבל אסור להרוס יישובים ותיקים. אליקים ועין העמק שני מושבים מפוארים יוצאי תימן וכורדיסטן עם מסורת של תרבות ייחודית, הווי ומסורת של קהילות כפריות חקלאיות שורשיות ייחודיות. אם כל ראשי הערים בארץ היו מתנהגים במגלומאניות כמו ראש העיר של יוקנעם עלית לא היו נשארים שטחים פתוחים, שטחי חקלאות, יער ונחלים במדינת ישראל.

זה הזמן להחלטות אמיצות, החלטות שייצרו איזון נכון בין הצורך לצמיחת העיר לבין הגנה על הסביבה הטבע, הישובים והחקלאות. אני סומך על שרת הפנים איילת שקד שתקבל החלטה נכונה וחכמה.