שתי תוכניות חומש למגזר הערבי־בדואי בסך 27 מיליארד שקל, ולמגזר הדרוזי־צ'רקסי בסך 3 מיליארד שקל תוקצבו בשתי החלטות הממשלה ה־36 בראשות נפתלי בנט. מלימוד שתי תוכניות אלו ניתן להגיע למסקנה שהממשלה ה־36 בכלל, והשר לביטחון הפנים בפרט, אינם מתכוונים, ואולי אינם רוצים, לערוך טיפול שורש בבעיה העומדת במרכז התופעה של אובדן הריבונות של מדינת ישראל על רוב שטחה של מדינת ישראל. הכוונה לאזורי הפריפריה בגליל ובנגב הנשלטים על ידי גרורות סרטניות של פשיעה ערבית פלילית ולאומנית.


התוכניות למלחמה בפשיעה מנוסחות כמשאלות לב, בסיסמאות ובהצהרות שהמשרד לביטחון הפנים פיזר על פני חמש שנות תקציב בסך של 2.4 מיליארד שקל, שמתוכם 1.5 מיליארד שקל למשטרת ישראל מסעיף תקציב השכר של המשטרה הכחולה ומשמר הגבול – אותו כוח המיועד ללחימה בפשיעה הערבית במהלך חמש השנים הבאות.


זאת ועוד, 800 איש בלבד תוקצבו לגיוס הכולל בשנת 2022, ובהתחשב בשחרור של כ־1,000 לוחמי סדיר ממג"ב – סדר הכוחות הלוחם של ביטחון הפנים רחוק מאוד מהשגת ביטחון לאזרחי מדינת ישראל, ערבים ויהודים כאחד. כך לא ברור איך מתקציב של כחצי מיליארד שקל לשנה, תגייס המשטרה עד 2026 כוח שימנה 45 פלוגות לוחמות כדברי סגן השר ומפקד מג"ב בוועדת הכנסת לביטחון הפנים, שאישרה תקציב זה.


לפיכך יש להקים משמר לאומי שיתבסס על שדרוג המבנה הארגוני הקיים של משמר הגבול, שיהפוך לכוח עוצמתי שישנה את כללי המשחק של הפשיעה הפלילית והלאומנית, ויהיה כוח שמטרתו ויעדיו משמר לאומי להגנת המולדת. בימים אלו של מתיחות בינלאומית המלווה באי־יציבות ביטחונית, הקמת כוח זה לא יכולה להימשך על פני שלוש שנים בתוך תוכנית החומש למגזר הערבי. חשוב להדגיש כי ההתעלמות של ממשלת ישראל מהסיכונים של מלחמת אזרחים, בצד אובדן הריבונות, מהווים סכנה קיומית המאיימת על העורף האזרחי במלחמה הבאה.


חזון הגנת המולדת דורש מנהיגות, דבקות במטרה, הצבת יעדים ריאליים להשגתה, יושרה, אומץ ונחישות. יהיה צורך לערוך רפורמה במשטרת ישראל, כפי שבצה"ל דרוש שידוד מערכות מעמיק, כזה שיהפוך אותו מצבא בירוקרטי, מיושן ומסואב בתפיסתו המבצעית – לצבא עם מקצועי, הפועל כחרב חדה להגנת העם והמולדת. בחזון זה צה"ל החדש, עם גוף המשמר הלאומי להגנת המולדת במשטרת ישראל, יהוו את קיר הברזל שעליו תיכון לבטח המדינה היהודית מול סערות ים האיבה המקיף אותה בבית ומחוץ.


חמש חטיבות לוחמות


המבנה הארגוני של המשמר הלאומי יבוסס על המטה המקצועי הקיים ובו חמש יחידות: הסיירת, המסתערבים, בילוש, מודיעין והימ"מ, ככוח הלאומי למלחמה בטרור. למג"ב, ככוח הלוחם של משטרת ישראל, יתרון איכותי מובנה ביחס לצה"ל, משום שרוב כוחו הפיקודי מבוסס על אנשי קבע הרואים במשטרה מקצוע לחיים, והמעבר בין התפקידים השונים בפרקי זמן ארוכים ביחס לצה"ל, מאפשר התמחות מקצועית ושימור הידע והניסיון המצטברים בתוך הארגון.


הפיקוד המרחבי של ביטחון המולדת יכלול חמש חטיבות שבהן לוחמים ולוחמות מכל שכבות החברה הישראלית, יהודים ולא יהודים, שיעברו הכשרת חי"ר רובאי 5, כולל הכשרות נוספות שיידרשו באמצעות גופי הדרכה של צה"ל. כל חטיבה תכלול שלושה גדודים, בכל גדוד שלוש פלוגות, וכל פלוגה תמנה כ־100 לוחמים ולוחמות.


שלוש חטיבות ייפרסו בשלושה מרחבים גיאוגרפיים לביטחון שוטף (בט"ש): חטיבת הגליל, חטיבת המרכז ואיו"ש וחטיבת הנגב. לצד שלוש החטיבות המרחביות, יוקמו שתי חטיבות סער להפעלה והתערבות מיידית בפשיעה כלל ארצית. אחת תיפרס בצפון והשנייה בדרום, שתיהן בנקודות הכובד של הפשיעה הלאומנית־פלילית, עם מסר חד וברור – קיום שלטון החוק והריבונות בכל שטחי מדינת ישראל וקץ לאנרכיה הלאומנית הערבית.


בסיס האם של החטיבה הצפונית ימוקם ליד שדה התעופה מחניים, לא הרחק מטובא־זנגרייה – מרכז הפשיעה הצפונית (ולא היחיד בגליל), והבסיס השני במרכז הפזורה הבדואית בנגב, סמוך לשדה התעופה נבטים. לאחר החלטת ממשלה מתאימה, יאפשר צה"ל גיוס חיילים וחיילות סדיר לסד"כ המשמר הלאומי בהיקף הנדרש ובקבוצות האיכות (קב"א) הנדרש לכוח קרבי, או אף בחקיקה, אם תידרש, שתאפשר גיוס ישיר של חיילי סדיר למג"ב. מקורות נוספים של מילואי המשמר הלאומי יהיו, בעדיפות ראשונה, משתחררי מג"ב בסדיר ולוחמי יחידת כפיר וחיל הגנת הגבולות של צה"ל.


הצטיידות המשמר הלאומי תיעשה באמצעי לחימה שיתוקצבו למשטרה ויירכשו בידי אגף הרכש של משרד הביטחון.


השבת המשילוּת


תורת הלחימה של מג"ב ככוח אמנעה שוטף של הפשיעה הערבית והלוחמה בטרור תיכתב באמצעות סיעור מוחות עם אגף התכנון של משטרת ישראל, יחידת לוט"ר בצה"ל, השב"כ והמטה לביטחון לאומי. כל אלה בתיאום עם משרדי הממשלה השונים הקשורים למלחמה בפשיעה: משרד המשפטים, האוצר, הפנים והתחבורה.

פעילות משפחות הפשע תאותר באמצעי סייבר התקפי ומודיעין שטח, ויופעלו נגדן פעילויות מעקב סמוי, חקירות גלויות, חקירות שב"כ, פשיטות יום ולילה על ריכוזי פשע, מארבי יום ולילה, כולל נוכחות מתמדת בשיתוף עם השיטור העירוני וכוחות יס"מ בהיקף המשימתי שיידרש. בגליל, אך גם בנגב, יוצבו מארבים לסוחטי פרוטקשן ולפעילי טרור לאומני שפגיעתו קשה בחקלאות, במפעלים, בחנויות ובתשתיות מדינה.


מפת האיומים הארצית של מרכזי הפשיעה תשמש בסיס לפעילויות אכיפה, שיבוצעו במגוון תורות לחימה נדרשות. בגליל ובמיוחד בנגב, תהיה התמקדות בגורמי פשיעת הפרוטקשן בכל אזורי התעשייה בפעילויות גלויות וסמויות, תוך הפגנת אפס סובלנות לפושעים. כל תלונה על סחיטה תקבל מענה. על משפחות הפשע יוטל מצור מתמשך, והפגיעה במחנות הצבא, בחברות הבנייה ובבוני תשתיות הכבישים תוביל לענישה מחמירה.


על בסיס המוקד שהוקם ויורחב בשיתוף עם צה"ל בנגב ובגליל, יאכפו הכוחות המשולבים איסור מוחלט של פלישה לשטחי האימונים, באמצעות הכרזה על כל שטחי מחנות צה"ל ואזורי האימון כשטחים צבאיים סגורים. בשטחים אלה יופעלו סנקציות ברורות, בהן כניסה למחנה צבאי תכלול מרחב סדור של פעולות אכיפה, החל ממעצר והסגרה למשטרה, וכלה ב"ירי לתכלית" במקרי שוד נשק ותחמושת.


הנוכחות של הכוחות בתורת הלחימה של מג"ב תהיה בחלקה רכובה יבשתית, ובחלקה אווירית ומוטסת במרחבי הנגב הגדולים של הפזורה הבדואית. יבוצעו מרדפים בכל הקשור למידע מודיעיני על משתלות סמים בשטחי הנגב והברחות נשק וסמים מגבול סיני, כולל מירדן ומים המלח. כל ניסיון לפגוע בתשתיות תקשורת, כולל גניבות מים, דלק וחשמל על ידי התחברות לתשתיות המדינה, ייענה בתגובה מיידית של כוחות מג"ב בנגב.


מג"ב יאפשר למדינה לסלק מאדמותיה כל פולש, ולסייע לממש את תוכניות הבינוי הרבות שבהן הוקצו שטחים לשבטים בדואיים שרוצים להשתלב במדינה. בנייתו של מג"ב כמשמר הלאומי להגנת המולדת היא תנאי הכרחי להצלחת תוכניות החומש.

על ממשלת ישראל להקצות את המשאבים למימוש מיידי של הקמת כוח זה כבר בשנת התקציב 2022 – הן להשבת המשילות לאזרחי ישראל והן כאמצעי מנע למלחמת אזרחים בנוסח חמור מזה של שומר החומות.

הכותב הוא סופר, היסטוריון ומנתח מערכות העוסק במחקרים אסטרטגיים