תארו לכם שיום אחד כל הגיבויים של העסק שלכם נעלמו. שיחות עם לקוחות, ספקים, חוזים - הכל נעלם יום בהיר אחד, ללא אפשרות לשחזר. לא מדובר בתרחיש מופרך. כיום עסקים רבים מתנהלים באמצעות וואטסאפ ומעבירים בו מידע עסקי רב, כמו פרטים אישיים של לקוחות, מספרי תעודות זהות, אישורי העברות בנקאיות וכדומה.

אך מה קורה במקרה של מתקפה? או במקרה שוואטסאפ פשוט החליטה לחסום יום אחד את החשבון בתואנה שהוא מפר את תנאי השימוש? אך זו אינה מצוקתם של העסקים הפרטיים לבדם. גם משרדים ממשלתיים, שמחזיקים בידיהם המון מידע רגיש על אזרחים, מסתמכים בהרבה מקרים על אפליקציות אלו. למשל, חשבון הוואטסאפ של משרד הבריאות, שדרכו מבוצעות החקירות האפידמיולוגיות, מכיל מידע סודי, והוא מוחזק בשרתים של אותן אפליקציות, ללא פיקוח על אופן אחסונו וללא גישה לגיבויים.

ווטסאפ (צילום: רויטרס)
ווטסאפ (צילום: רויטרס)


הבעיה היא שמדובר במערכת חינמית, שאינה חייבת דבר למשתמש, וגם ארגונים העושים בה שימוש מסיבי מוצאים את עצמם נתונים לחסדיה. באחרונה אף הודיעה גוגל שתגביל את האחסון של גיבויי אפליקציית וואטסאפ דרך שירות גוגל דרייב, המוצע כיום בחינם. לפי אתר Oberlo, נכון ל־2021 ישנם מעל ל־5 מיליון חשבונות וואטסאפ עסקיים. והמשמעות אחת: אם עד היום עוד הייתה אפשרות להתנהל בלי לשלם, כיום זו פשוט הליכה על פי תהום. טעות אחת - וכל המידע העסקי, הארגוני, נעלם.

הגיע הזמן להפסיק להיות תלויים בגופים חינמיים שאינם חייבים לכם מאום, ולהתחיל לדאוג לשמור את המידע הארגוני אצלכם.
ארגונים גדולים, דוגמת גופים ממשלתיים, צריכים לפרוס תשתית עצמאית, עדיף מבוססת קוד פתוח, ולהתחיל להתנהל בתוך מערכות פנים־ארגוניות שיאפשרו קטלוג ואחזור של המידע.

אפשר גם לחייב בהסכם את ספקיות הצ'אטים החיצוניות לאפשר שמירת מידע ופרטיות, ולאפשר אחזור וגיבוי של הנתונים. כבר כיום קיימות תוכנות קוד פתוח, דוגמת רוקט צ'ט, המאפשרות גם לגשר את עצמן אל וואטסאפ, טלגרם או כל צ'אט פופולרי אחר, תוך שמירה על המידע מאחורי הקלעים בצורה שניתן לעשות בו שימוש לאחר מכן.

אנחנו חייבים להבין שההפסדים הכספיים, הזמן שיתבזבז, המוניטין והעבודה השוטפת שייפגעו כתוצאה מהשבתת החשבון, למשל - שווים את ההוצאה החודשית הדי מינימלית של החלופות בתשלום. לכן כדאי לאמץ מערכות טכנולוגיות שיש להן מחויבות אלינו.

הכותב הוא מנכ"ל Linnovate, המתמחה בבנייה ותחזוקה של סביבות ענן ופלטפורמות קוד פתוח.