בשנת 2006 פורסם מסמך עם המלצות על החזון של ערביי ארץ ישראל שנכתב על ידי צוות שהקים הוועד הארצי של הרשויות הערביות המקומיות. המסמך מתייחס בכותרת שלו לערבים הפלסטינים בישראל. בין השאר נכתב: "אלה מאיתנו שנשארו אחרי 1948 נאלצו לשאת את האזרחות הישראלית... אנו דורשים משטר שיאפשר לנו שותפות בקבלת ההחלטות וגם בשלטון". המסמך שואל בכמה מקומות את ערביי ישראל: מי אנחנו?

כמובן שמדובר בנושא רגיש ואף נפיץ שמלווה במשקעים שטרם התחלפו ביחסי אמון ובחיים בצוותא. למרות הנפיצות, סבורני ש־74 שנים אחרי קום המדינה, הגיע הזמן להסתכל באומץ ובכנות על סוגיית הזהות מתוך רצון ליישב אותה ולעצב עתיד טוב יותר. הערבים בישראל הם המיעוט הגדול, ותרומתם לחברה היא מכרעת.

בתקופת המנדט היו בארץ ישראל פלסטינים מוסלמים, נוצרים וגם יהודים. כולם היו תחת שלטון המנדט הבריטי. עם התהוותה של מדינת ישראל, כל מי שחי בשטחה נהפך לישראלי, נתין המדינה החדשה. לא עוד תחת המנדט. דברים שלכאורה נראים פשוטים הלכו והסתבכו, והמיעוט הערבי דורש כיום שותפות בקבלת ההחלטות.

המציאות שבה אנחנו חיים מדאיגה. בהופעה טלוויזיונית שהייתה לי בעבר באולפנים של BBC בירושלים, קמה צעירה כדי לשאול אותי שאלה על הנושא שנדון. שאלתי מניין היא, והופתעתי לשמוע תשובה שלא ציפיתי לה. "אני מצפון פלסטין", אמרה. התאמצתי כדי למקם גיאוגרפית את מקום מגוריה, אך לא הצלחתי. לבסוף הבהירה: "אני מנצרת". ערבייה ישראלית שנולדה בעיר ישראלית טוענת שהיא מצפון פלסטין. יש כאלה שיאמרו שזה מקרה בודד, אך אני אומר שמי שיקרא את המסמך משנת 2006 במלואו יבין שזה לא כך.

סוגיית המעמד היא פשוטה. בכל העולם יש מעמד של אזרח ומעמד של תושב. לאזרחים הערבים במדינה יש זכויות כמו לכל אחד אחר בהיותם אזרחים. אלה שלא רוצים לראות את עצמם ככאלה, חלה עליהם הקטגוריה השנייה של מעמד של תושב עם כל מה שמשתמע מכך.

רוב רובו של המגזר הערבי בישראל רוצה להיות חלק מהמדינה ולהשתלב במה שנעשה בה. יש לעודד זאת וגם לטפח את המגזר באופן מעשי ומהר. במקביל, אסור לתת לקומץ לאומני קיצוני להסיט אותנו מיעד זה. המהומות האלימות שהתרחשו בערים המעורבות במאי האחרון מהוות נורת אזהרה. הערבים הישראלים צריכים להחליט אם הם חלק מהמדינה כאזרחים לכל דבר או רק תושבים בה. ההחלטה בידיהם. המדינה כמדינה לא יכולה להתעלם מהסכנות המבעבעות מתחת לפני השטח, כך שהטיפול בסוגיה חייב לעבור לעדיפות עליונה.