בשעה אפלה זו, בראותנו את הפלישה של רוסיה לאוקראינה - הבלתי מוצדקת וללא התגרות - ואת מתקפות הדיס־אינפורמציה, חיוני להפריד את השקרים מן העובדות. העובדות הן שרוסיה, מעצמה גרעינית גדולה, פלשה למדינה שכנה, שלווה ודמוקרטית, אשר לא התגרתה בה. יתר על כן, הנשיא פוטין מאיים לנקום בכל מדינה אחרת שעשויה לסייע להצלת העם האוקראיני. לשימוש כזה בכוח ובאיומים אין מקום במאה ה־21.

מעשהו של פוטין איננו רק הפרה בוטה של החוק הבינלאומי, אלא הפרה של העקרונות הבסיסיים של דו־קיום בין בני אנוש. המטרה צריכה להיות לא רק להציל את אוקראינה, אלא להשיב את ביטחונה של אירופה ואת הסדר הבינלאומי.

תוקפנותו של פוטין גובה את חייהם של חפים מפשע ומוחצת את שאיפתם של עמים לחיות בשלום. בימים אלה מותקפות מטרות אזרחיות תוך הפרה ברורה של החוק ההומניטרי הבינלאומי, ואנשים נאלצים להימלט על נפשם. אנו עדים לאסון הומניטרי בהתהוותו. במשך חודשים עשינו מאמצים חסרי תקדים להשיג פתרון דיפלומטי, אבל פוטין שיקר בפנים לכל מי שנפגשו עמו והעמיד פנים שהוא מעוניין בשלום. במקום זאת, הוא בחר בפלישה בהיקף מלא.

רוסיה חייבת להפסיק מיידית את פעולותיה הצבאיות ולסגת ללא תנאים מוקדמים מכל שטחה של אוקראינה. הדבר נכון גם לגבי בלארוס, שעליה להפסיק את מעורבותה בלחימה הזו. האיחוד האירופי מאוחד בתמיכתו האיתנה באוקראינה ובעמה. כתגובה לפעולותיו, הקהילה הבינלאומית מבודדת את פוטין ומטילה סנקציות על מדינתו. המטרה איננה לפגוע בעם הרוסי, אלא להחליש את יכולתו של הקרמלין לממן את המלחמה הבלתי צודקת הזו. צעדינו אלה מתואמים באופן מלא עם שותפותינו ובעלות בריתנו – ארצות הברית, קנדה, בריטניה, יפן, דרום קוריאה ואוסטרליה.

אנו רואים מדינות רבות מכל רחבי העולם הנרתמות להגנה על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ועל ריבונותה, ובכלל זה ידידינו ושותפינו בישראל. אנו עומדים יחדיו לצדה הנכון של ההיסטוריה לנוכח המתקפה המזעזעת של רוסיה על מדינה עצמאית וריבונית.

כדי להצדיק את פשעיו, הקרמלין ותומכיו פתחו במתקפת דיס־אינפורמציה, שבמסגרתה התקשורת הממלכתית הרוסית ותומכיה מפרסמים שקרים ברשתות החברתיות במטרה להטעות ולתמרן את הציבור. תועמלני הקרמלין מכנים את הפלישה “מבצע מיוחד”, אבל הלשון הנקייה הזו לא תוכל להסתיר את העובדה שאנו עדים לפלישה כוללת לאוקראינה, במטרה למוטט את עצמאותה, את ממשלתה החוקית ואת המבנה הדמוקרטי שלה. לקרוא לממשלת קייב “ניאו־נאצית” ו”שונאת רוסים” זה הבל הבלים: באוקראינה יש איסור מוחלט על כל גילוי של נאציזם.

באוקראינה המודרנית מועמדי הימין הקיצוני הם יוצאי דופן, התמיכה בהם מינימלית, והם אינם עוברים את אחוז החסימה לפרלמנט. בניגוד לנטען, ממשלת אוקראינה לא ניתקה את חבל הדונבאס ולא אסרה על השימוש בשפה הרוסית. דונייצק ולושאנק אינן רפובליקות, אלא אזורים אוקראיניים תחת שליטה של קבוצות בדלניות מזוינות הנתמכות על ידי רוסיה. מאז שהחלה הפלישה התקיימו ברחבי רוסיה הפגנות אמיצות בדרישה להפסיק את התוקפנות נגד אוקראינה. אנו גם רואים אישי ציבור ידועים ברוסיה מוחים נגד הפלישה.

אמשיך לפעול עם שותפינו ברחבי העולם כדי להבטיח פעולה משותפת של הקהילה הבינלאומית נגד התנהגותו של הקרמלין. שאבנו עידוד מדברי שר החוץ יאיר לפיד אשר גינה את המתקפה על אוקראינה כהפרה חמורה של הסדר הבינלאומי ומהחלטתה של ישראל להצביע בעד החלטת העצרת הכללית של האו"ם על הפלישה.

לאחר המלחמה הזו על אוקראינה העולם לא יישאר יותר כשהיה. עכשיו הוא הזמן, יותר מתמיד, שבו על חברות ובריתות להתלכד ולכונן את עתידנו על אמון, צדק וחירות. עכשיו הוא הזמן לקום ולהשמיע את קולנו. כוח איננו קובע מי צודק, מעולם לא קבע ולעולם לא יקבע. 

הכותב הוא הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, וסגן הנשיא של הנציבות האירופית