הצלחת המהלך של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באוקראינה, לא תיגזר מהתוצאות הטקטיות ומקצב הכיבוש של ערי אוקראינה. גם לא מהפסאודו־פרשנים המערביים לבריאות הנפש של הנשיא הרוסי.

פוטין נבון מספיק כדי לחזות את פני העתיד. כאשר הוא תכנן את המהלך, הוא בוודאי ידע שארצות הברית ואירופה יטילו עליו סנקציות. ייתכן שהוא אפילו הופתע ממה שנראה לו כמו מתינות הסנקציות. פוטין ידע שכשיוצאים למלחמה, לא ניתן לחזות בדיוק של לייזר את משך הזמן שיימשכו המהלכים השונים, אך מבחינתו, כנראה, מה שלא הולך בכוח - ילך ביותר כוח. כך שכרגע פוטין לא סוטה מתוכניתו כהוא זה.

לגבי יחסי הכוחות, כנראה שהיה ברור לפוטין, כמו לכל אדם אחר, שארצות הברית עדיפה על רוסיה בכל הקשור לכוח יבשתי ואווירי. הוא גם ידע שטייסת מטוסי אף־22 ואף־35 יכולה לחסל את כוחו הקרקעי והאווירי בתוך זמן קצר יחסית, אם האמריקאים או נאט”ו יחליטו להתערב בדרך כלשהי. הוא גם יודע שכלכלת רוסיה חלשה ועלולה להיפגע קשות כתוצאה מהמלחמה בעוד כלכלות ארצות הברית ואירופה איתנות.

ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)
ג'ו ביידן חתם על צו האוסר השקעות ושיתופי פעולה מסחריים עם רוסיה (צילום: The White House/Handout via REUTERS)


יחד עם זאת, הוא ידע כי הוא עולה על בעלות הברית או לפחות שווה להן בכמה מרכיבים עיקריים: עולה עליהן בנכונות להפעיל כוח מחד, ושווה להן במערך הגרעיני מאידך. חרף העובדה שגודל המערך הגרעיני של רוסיה קטן בהרבה מהמערך הגרעיני המערבי הפרוש היטב והמגוון, קיימת שוויוניות בפוטנציאל הנזק.

פוטין נתפס על ידי המערב כאיש שעשוי לנהוג ב”אסטרטגיה של מדינות מטורפות”. השוויוניות נגזרת מהעובדה הפשוטה שכאשר פורצת מלחמה גרעינית, אין כבר משמעות למספר הטילים שיפגעו ברוסיה או במערב. בנוסף לאלו, פוטין יודע כי תחום לחימת הסייבר ברוסיה מבוסס כמעט כמו בארצות הברית.

את הנכונות להפעיל כוח יבשתי פוטין הראה לעולם. לכן מעתה מנופיו הגדולים, שעליהם אולי בנה מלכתחילה, הם כנראה תחום הסייבר והתחום הגרעיני. ייתכן כי הוא יבקש להגיע למשא ומתן מעמדה של הרתעה גרעינית, שלה יש לכאורה “גיבוי” מסוים מהפרשנים שמטילים ספק בבריאותו הנפשית. בכך הפרשנים מגבירים את הפאניקה אצל מקבלי ההחלטות במערב.

ממד הזמן נמצא בעוכריו של פוטין. ככל שהמלחמה תימשך, רוסיה והאוליגרכים הרוסים יספגו נזקים כלכליים קשים יותר, אפילו אם ימצאו ערוצים לעקיפת הסנקציות בסיוע סין או בדרכים אחרות. כמו כן, הזמן יגרום להרג רב בשני הצדדים, ותדמיתו של פוטין תינזק יותר ויותר. אי לכך אני מניח שפוטין ירצה לסיים את ההרפתקה הזו מהר. כדי להגיע למשא ומתן במהירות הוא עלול להציף את מנופו הגרעיני ואת מנוף הסייבר. ייתכן שתפיסתו תהיה שאיתותים בתחומים האלה יביאו את המערב ואוקראינה למשא ומתן מתוך נחיתותם.

כיצד יגיב המערב לאיתותיו של פוטין? האם יסתכן בהסלמה? כנראה שלא. גם המערב אינו טיפש, והוא עושה הערכות מצב מסוג זה. לכן נראה לי כי המערב יהיה חכם אם ינסה להגיע למשא ומתן שוויוני עכשיו ולא ימתין להרפתקאות נוספות. נכון, המשמעות תהיה שפוטין ניצח, אך זה נכון. 

הכותב הוא חבר ב"מבטחי" - פורום מפקדים לאומי, ומחבר הספר “ספינת התלאות".