בתקופה האחרונה יש, לצערנו הרב, עלייה משמעותית במספר נפגעי שריפות בדירות מגורים. ייתכן מאוד שחלקן נגרמות מחוסר ידע בבטיחות באש או בשל רשלנות. החורף שעובר על ישראל הוא קשה יחסית, קר מאוד וגורם לכך שאנשים מפעילים תנורים, מפזרי חום למיניהם או סוגי חימום שונים אחרים במשך שעות. לכן מתבקשות תשומת לב רבה וערנות. קודם כל, יש להפעיל את האמצעים הרחק ממיטות, מספות, מכורסאות ומבגדים כדי להקטין את הסכנה.

כמו כן, עלולה להיווצר בעיה בהפעלת סדין חשמלי לצורך חימום המיטה. אנשים מפעילים אותו לעתים במשך שעות, לפני שייכנסו לשינה במיטה או במהלך הלילה לשינה ארוכה. הדבר עלול לגרום להתלקחות הסדין ולשריפת המיטה, וכבר היו דברים מעולם. גם אנשים שוכחים לכבות את הסדין החשמלי ויוצאים בבוקר לעיסוקיהם - מה שעלול לגרום להתחממות יתר של המצעים ושל כיסוי המיטה. עניין נוסף שכדאי לשים לב אליו, ומקרה כזה גרם לאחת השריפות השבוע, הוא השארת מייבש שיער מופעל על המיטה.

כמו כן, הטענת הטלפון הסלולרי על המיטה או על הכרית עלולה לגרום לדליקה. בעת הטעינה מומלץ להניח את המכשיר על מקום קשיח ולא דליק. יש לשים לב גם בעת הטענת סוללות ליטיום של אופניים וקורקינט חשמליים. בעבר היו מקרים רבים של שריפות שפרצו בעקבות הטענת הסוללות בתוך דירות. חלק מבעלי האופניים החשמליים חוששים מגניבות, ולכן הם מטעינים את הסוללות בתוך בתים, והדבר עלול להיות מסוכן. לפיכך יש לגלות ערנות בעת הטענת הסוללות.

לאחרונה התרחשו גם שריפות שנגרמו מהתלקחות של ארונות חשמל בחדרי מדרגות. יש לגלות ערנות בעת נפילת נתיכים או בעת יצירת עומס יתר על מערכת החשמל בבית. כך, למשל, הפעלה של מכונת כביסה, מייבש ודוד חשמל יחד גורמת לעומס יתר על מערכת החשמל. חשוב לגלות ערנות גם בהפעלת תנורים הפועלים באמצעות גז ולסכנה של דליפת גז מהבלון, מהצנרת או מתנור גז. ברגע שחשים בדליפת גז, אפילו קלה, מומלץ להזעיק את שירותי הכבאות המקומיים, המצוידים באמצעים לבדיקת מקור הדליפה.

ולסיום, מומלץ ביותר להתקין גלאי עשן עצמאיים, שעלותם הכספית נמוכה מאוד והם ניתנים להתקנה פשוטה בתוך הבית. גלאי העשן מתריע על סכנה בזמן אמת ועשוי להציל חיים.

הכותב הוא טפסר משנה בדימוס, לשעבר מפקד שירותי כבאות והצלה רמת גן