תפקידו העיקרי של שר הביטחון במדינת ישראל הוא שמירה על ביטחון אזרחי המדינה. כך גם קובע חוק יסוד הצבא, שלפיו שר הביטחון ממונה מטעם הממשלה על צה”ל. מנקודת מבט זו ברור כי רצונו של שר הביטחון בני גנץ לקיים פסגה בעמאן עם מלך ירדן ועם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן הינו בעיקר לצורכי ביטחון במסגרת מאמצים לשמור על חייהם של אזרחי ישראל באשר הם.

אם יש אמת בהדלפות שלפיהן ראש הממשלה מנסה למנוע משר הביטחון למלא את תפקידו, התערבותו שגויה, וייטב אם יחזור בו. דווקא בימים של פסגת הנגב, אירוע חשוב מאוד בפני עצמו, דו־שיח עם הרשות וממלכת ירדן מהווה מרכיב חשוב בניסיון להרגיע את השטח ולמנוע אירועי טרור, כמו אלה שהתרחשו לאחרונה. פסגת הנגב, בהרכב משתתפיה החסר, תורמת לתחושת הייאוש המדיני, המזין התגייסות לארגוני טרור, שסופה פיגועים קטלניים כמו אלה שראינו בחדרה ובבאר שבע.

אחד המרכיבים הבסיסיים במאמצים להוריד את מפלס הטרור הוא מה שהאמריקאים כינו כבר בשנות ה־90 “מתן אופק מדיני”. הכוונה במונח זה היא הענקת תקווה לשכנינו שיש מה להרוויח מהידברות ומה להפסיד מאלימות.

על רקע סירוב הממשלה לקיים הידברות מדינית עם הפלסטינים, הדרתם (וההיעדרות הסולידרית של ירדן) מפסגת הנגב מחזקת את תחושת הפלסטינים כי איבדו גם כל תמיכה אזורית ובינלאומית, ועמה את הסיכוי להשתחרר מהכיבוש הישראלי בעתיד, שהוא תמצית מאווייהם.

מצב זה תורם לייאוש בצד הפלסטיני, ייאוש המהווה קרקע פורייה לצמיחת טרור. עם נטול תקווה - אין לו מה להפסיד. כפי שהומחש כבר בעבר - באינתיפאדה הראשונה, וביתר שאת בשנייה, ואף בתקופת טרור היחידים - פרץ אלימות אינו מהלך אסטרטגי מחושב. לא חישובי עלות־תועלת מנחים אותו, אלא אובדן תקווה ואובדן דרך.

האיום האיראני על עמי האזור, שהוא בליבת פסגת הנגב, אכן מחייב היערכות אזורית. אך כאן, בבית, פגיעתו של הטרור הפלסטיני היא מיידית, קשה, וגובה מחיר דמים כואב.

על מנהיגינו להתעלות מעל התחרות הילדותית סביב הזדמנויות צילום עם מנהיגים זרים. מפגש גנץ עם אבו מאזן ועם עבדאללה חשוב מדי לביטחוננו וליציבות באזורנו מכדי לשפוט אותו במונחים אלה. ואם בכך לא די, ספק רב אם הבייס של בנט או גנץ יתרשם אם לאלבום התמונות העשיר של שר הביטחון תצטרף עוד תמונה עם מלך ירדן או עם הנשיא הפלסטיני.

רבים מתריעים מפני גל של הסלמה עת יתכנסו שלושת חגי שלוש הדתות – רמדאן, פסח וחג הפסחא – בתוך שבוע אחד באפריל. זיכרונות אירועי מאי 2021 עודם טריים. כממונה על ביטחון ישראל, על שר הביטחון החובה למצות כל הזדמנות כדי למנוע את הישנותם. לכן מוטל עליו להיפגש עם ראש הרשות ועם המלך עבדאללה מוקדם ככל הניתן.

על ראש הממשלה בנט ושריו לתמוך לאלתר בכוונת שר הביטחון לעשות זאת לשם הבטחת יעילות שיתוף הפעולה הביטחוני לתועלת אזרחי ישראל. אז למען ביטחוננו, סע בני, סע.