המדינה מאופיינת בכך שיש לה מונופול על כוח ונשק קטלני. בישראל, זה תקופה ארוכה מאוד, חל כרסום במונופול על נשק. המצב מחמיר והולך. ההיסטוריה העולמית המודרנית יודעת לספר על מאבק למימוש המונופול. מאבק זה יודע הצלחות וכישלונות כדוגמת מלחמות האזרחים המתרחשות ללא הרף בארצות השכנות. גם ישראל התעמתה בסוגיה זו עם היווסדה.

כדי לטפל בכך, יש להכריז על ידי הממשלה, הכנסת, וכל ראשי הרשויות המקומיות שהמדינה הינה בעלת מונופול על נשק וחלוקתו. לאמור כל אדם, גוף, חייב להפקיד את כל הנשק שמצוי ברשותו לידי משטרת ישראל עד מועד נקוב, בתוך יומיים, ביוזמתו.

כל אזרח ישראלי חייב לעודד ולסייע בהחזרת הנשק בכל יכולתו ולדווח למשטרת ישראל בכתב באם לא הצליח. הנשק ייאסף תחילה בבניין הרשות המקומית תוך שמירת כללי בטיחות נאותים ויעבור במרוכז לידי קציני משטרת ישראל שימונו לכך.

בתום תקופה מסוימת, במועד שתקבע ממשלת ישראל, יסתיים שלב האיסוף וכל מי שמחזיק בנשק לא חוקי יהיה מועד לסנקציות כדלהלן: המחזיק בנשק ו/או בעלים של הקרקע שבה נמצא נשק לא חוקי – יאבדו את זכאותם לאזרחות. מעמדם יומר לתושבות או פחות.

כל הזכויות המוקנות מכוח אזרחות יאבדו, כגון: תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה, רישיון לעסוק במקצוע שמחייב רישיון, הפסקת העסקה בכל גוף ממשלתי/מוניציפלי/ציבורי, ביטול אוטומטי של כרטיסי אשראי, פקיעת כל סוגי הביטוח, ביטול כספי העברה מביטוח לאומי, הקפאה של זכויות פנסיוניות, ביטול משכנתאות ומימוש הנכסים המשמשים כבטוחות, הפקעה של רכבים, ביטול רישיונות עסק ומניעת חידושי רישיון מכל סוג שהוא. קרקע שבתחומה נמצא נשק בלתי חוקי תופקע מרשות הבעלים ותשמש לצורכי ציבור.

בתום תקופת ההכרזה משטרת ישראל תפתח במלחמה יזומה למיגור נשק בלתי חוקי. ככלל, הלחימה תיעשה באמצעות כוחות רגילים של משטרת ישראל, ואין צורך בשלב ראשון להקים יחידות ייעודיות.

המלחמה תחל ביישובים שלמשטרת ישראל יש מודיעין לגביהם. ההיגיון הבלעדי: מיגור נשק בלתי חוקי. בין היתר, יופעלו יחידות משטרתיות, מודיעיניות וצבאיות בהתאם לצורך המבצעי כדי לסרוק במקביל שכונה אחר שכונה ורחוב אחר רחוב, בית אחר בית, לאתר נשק, תחמושת וכל אביזר אלים ולהחרימם.

מפכ"ל המשטרה או רמטכ"ל צה"ל יפרסמו הוראות שימוש בכוח ושימוש בנשק לכל הכוחות הפועלים במבצע, בהתאמה לזירת הפעולה ולתיחום הריבונות שתקבע הממשלה. במסגרת המבצע למיגור נשק בלתי חוקי יש לפעול להסדרת חוקיות בכל המובנים האחרים, כלומר מימוש חוקים, תקנות, חוקי עזר רשותיים, הוראות שעה וצווים המצויים בקובץ המשפטי של מדינת ישראל.

נשאלת השאלה: האם יש לנהוג כך ביחס לכל אוכלוסייה? תשובתי היא חיובית. כל מי שמחזיק נשק בלתי חוקי לאחר מועד שתקבע הממשלה. 

הכותב הוא מומחה בניהול אירועי פתע רבי נפגעים (אפר"ן) וחבר "מבטחי" - פורום מפקדים לאומי.