אוכלוסיית היהודים בעולם מונה היום כ־15 מיליון איש. כמחציתם חיים בישראל, והמחצית השנייה פזורה ברחבי העולם. התפוצה הגדולה ביותר היא תפוצת יהדות צפון אמריקה, המונה כ־6.4 מיליון בני אדם. באירופה מתגוררים למעלה ממיליון יהודים, וריכוז גדול נוסף מתגורר בדרום אמריקה - כ־300 אלף.

המלחמה הנוראית שעדיין מתחוללת באוקראינה הראתה לנו את חשיבותו של העם היהודי המלוכד בהתגייסות לסייע בכל דרך אפשרית. מדינת ישראל שותפה בשבועות האחרונים למאמץ במתן כתף, בשליחת סיוע הומניטרי ובהיערכות לקליטת עולים ופליטים מאוקראינה. אך בכך לא מתמצה ייעודנו כמדינת הלאום של העם היהודי. התפקיד שלנו, בישראל, הוא לוודא שהקשר בינינו לבין כלל התפוצות נשמר ואף מתחזק, וזו כידוע משימה לא פשוטה.

נתון מעודד במיוחד מתוך סקר עמדות הציבור בנוגע לקשר בין ישראל לתפוצות העלה כי החשיבות של יהדות התפוצות בעיני ישראלים עלתה. ממצאי הסקר מצביעים על כך ש־56%־58% מהישראלים מכירים באחריותה ובמחויבותה של ישראל להמשך הקיום היהודי בתפוצות. 57% מהנשאלים אף סבורים שמדינת ישראל צריכה להתחשב באינטרסים של קהילות יהודיות בתפוצות בקבלת החלטות בנושאים של מדיניות חוץ וביטחון שיכולות להשפיע על מעמדם של היהודים בחו”ל. 56% סבורים שלמדינת ישראל יש מחויבות רבה ליהודי התפוצות. יחד עם זאת, רק 37% חשים תחושת אחריות אישית כלפי יהודי התפוצות שלא בחרו לעלות לארץ, ולצערי נתון זה נמצא במגמת ירידה מתמשכת בשנים האחרונות.

הגם שנתונים אלו מצביעים על הסכמת הציבור הישראלי על חשיבות יהדות התפוצות וקיום הקשר ההדוק עמה, האם די בכך כדי לקיים קשר זה לטווח הרחוק? יש הכרה בתרומתה החומרית והרוחנית של יהדות התפוצות, אך עדיין קיים פער בידע ובהיכרות הציבור הישראלי עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. החשש הוא שלחוסר הידע, המרחק והניכור תהיה בהכרח השפעה לאורך זמן על תחושת המחויבות והאחריות. אנחנו, בני ובנות העם היהודי, נושאים יחד באחריות המשותפת לדאוג שזה לא יקרה.

לשם כך, ראוי להכיר בשינויים שעוברים על העם היהודי. מערכת היחסים בין ישראל ליהדות התפוצות עוברת שינויים בשנים האחרונות. הפרדיגמה שהתקיימה בקום המדינה, שלפיה ישראל נשענה על הסיוע של יהדות התפוצות, אינה רלוונטית לימינו. כיום, כשיש לנו מדינה חזקה, יציבה ומבוססת, חיזוקו של העם היהודי צריך להיות פרויקט מרכזי של מדינת ישראל כמו גם של כלל יהדות העולם.

לציניקנים שעדיין תוהים על הכרחיותו וחשיבותו של משרד התפוצות, התשובה שלי ברורה: המשרד אמון על הבטחת קיומו של הקשר ההדדי ויצירת שותפות כנה ואמיתית בין ישראל ויהודי העולם. משימתו הנוספת היא להטמיע בציבור הישראלי את התובנה שהעם היהודי בתפוצות הוא חלק בלתי נפרד מהקיום הקולקטיבי היהודי. שבוע התפוצות, שנפתח שלשום, נועד לתת מענה לשתי המטרות החשובות הללו. השבוע המיוחד הזה הוא חגו של כל העם היהודי, ובמיוחד זוהי הזדמנות עבורנו, כאן בארץ, להכיר יותר מקרוב את התפוצות, את מה שמחבר אותנו והופך אותנו לעם אחד, וגם את מה שמייחד כל תפוצה. 


הכותבת היא עורכת דין ומנכ"לית משרד התפוצות