שר התרבות חילי טרופר ומרכז ההסברה הודיעו השבוע כי השנה לא יתקיים המופע הזיקוקים המסורתי כמדי שנה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, המציין את סיום יום הזיכרון ותחילת חגיגות העצמאות, זאת מתוך התחשבות באנשים המתמודדים עם הלם קרב. מדוע מופע זיקוקים, הנחווה עבור רובנו כמחזה מרהיב מרגש וחגיגי, עלול להיחוות עבור אנשים המתמודדים עם הפרעה פוסט טראומטית כאירוע קשה ומזיק?

הפרעה פוסט טראומטית, המוכרת לנו גם כ"הלם קרב", מופיעה בעקבות חשיפה לאירוע שבו האדם נחשף לסכנה ממשית לעצמו או לאחרים, כאשר במהלכה עלה פחד ממוות, חוסר אונים או אימה קיצונית. בימים אלה אנחנו מתמקדים באנשי כוחות הביטחון ואזרחים שנפגעו במהלך אירועים ביטחוניים, אך חשוב לדעת כי גם שגרת החיים מביאה למפגש עם אירועים קשים אשר בעקבותיהם מתפתחת ההפרעה.

הסימפטומים המלווים את ההפרעה הם: חודרנות, הימנעות, שינויים בקוגניציה ובמצב הרוח ועוררות יתר.

בהקשר לזיקוקים, נתמקד בסימפטום החודרנות שהוא למעשה חוויה מחדש של האירוע הבאה לידי ביטוי במספר דרכים: זיכרונות חוזרים וטורדניים, חלומות, תגובות דיסוציאטיביות (פלאשבקים) בהן האדם מרגיש או מתנהג כאילו הוא חווה את האירוע הטראומתי ועד לאובדן מלא של המודעות לסביבה, מצוקה פסיכולוגית ממושכת וקשה ועוררות פיזיולוגית משמעותית בחשיפה לגירויים פנימיים או חיצוניים המסמלים או מזכירים חלק מהמאורע הטראומתי.

רעש הזיקוקים החזק והאור הבוהק, מזכירים קולות, מראות וריחות של שדה קרב ולמעשה "מחזירים" את האדם המתמודד עם הפרעה פוסט טראומטית לרגע האירוע והוא חווה מחדש את האירוע הטראומטי.

תקופה זו בשנה לקראת יום הזיכרון ידועה כתקופה מאתגרת. האזכרות, הכתבות בטלויזיה ובעיתונים ואפילו השירים ברדיו מזכירים ומהווים טריגר להחמרה במצבם של המתמודדים עם ההפרעה. המפגש עם קולות ומראות הזיקוקים ביום העצמאות מוצא אותם כאשר הם כבר נמצאים במצב פגיע ביותר.

הטקס השנה עוסק בערבות הדדית תחת הכותרת "חברה פוגשת יד אחות". ברוח זו, יש בכוחנו להיות חברה היכולה לשאת מורכבות. לקדש ולשבח תרומה לחברה, מצויינות ביטחונית וגבורה  ובמקביל לתת מקום לשיח רגשי ולהכרה במי שנפגע בנפשו במהלך מילוי תפקידו.

ההכרה בקיומה של ההפרעה הפוסט טראומטית שאינה נראית לעין, מהווה חלק משמעותי בתהליך ההחלמה של הנפגעים. לתחושתם מושטת אליהם יד של הבנת מצבם והוקרה על תרומתם.

הכותבת היא מנהלת תחום עבודה סוציאלית בבריאות הנפש במחוז דרום, מכבי שירותי בריאות.