טיוטת פסק הדין של בית המשפט העליון האמריקאי שהודלפה - לקראת הפסילה הצפויה של פסק הדין רו נגד וייד מ־1973, אשר עיגן את הזכות להפלה כזכות חוקתית - מציבה בפני העולם כולו מראה שלא נעים להסתכל בה. המראה הזו קשה להתבוננות, כי היא ממחישה לנו עד כמה טעינו כשחשבנו שהאנושות, בטח זו המערבית, התקדמה.

ההחלטה המסתמנת מהווה סטירת לחי ויורה חץ ללב המאבק הפמיניסטי, כי לא רק שהיא טופחת על פנינו ואומרת שהדרך לשינוי אמיתי עודנה ארוכה, אלא היא מציבה סימני שאלה גם על ההישגים שאליהם הגענו עד כה.

הזכות שצריכה להיות הטבעית ביותר - זכותה של אישה על גופה - מתגלה לנוכח ההתפתחויות האחרונות כבלתי מובנת מאליה. הניצחון הזה הוא ניצחון האופל, ניצחונם של מי שמבקשים לחייב אישה לשאת הריון, גם במקרי אונס למשל; של מי שהאישה עבורם היא רק כלי קיבול לחיים אחרים, לא אדם שיכול להחליט על גופו שלו.

מסתבר ששום הישג לא מובן מאליו, שום ניצחון לא מובטח, לא טרם השגתו וגם לא אחריה. השמרנות, שהיא לעתים שם אחר לשנאת נשים וזרים ואפליה ממוסדת, מרימה את ראשה. פרסום פסק הדין הצפוי הוא רק שריקת הפתיחה של הקרב על עתיד הפמיניזם, ועל עתיד הליברליות והשוויון על כל היבטיו.

הזכות להפלות היא קו השבר הסמלי בין נאורות לחשיכה. לצדה יש עוד שלל סוגיות שהמאבק עליהן בעיצומו. חוק "אל תגידו גיי" בפלורידה האוסר על עצם הדיון בבתי הספר על נטייה מינית - ניצב גם הוא כסימן דרך משמעותי המסמל עוד חזית בקרב על הנאורות. כעת על הליברלים בארצות הברית, ובעולם כולו, להחליט אם הם מתכוונים להיכנע ללא קרב או להחזיר מלחמה.

כל עוד צד אחד ינקוט גישה הגנתית והצד השני יתקיף, ההפסד ידוע מראש. הדרך לעצור את המבקשים לפגוע בערכים היקרים לנו היא לצאת למתקפה. לפעמים יש תחושה שיש מי שמבקשים "רק לא להכעיס", שחושבים כי ככל שנהיה שקטים יותר - פחות נפריע ולכן פחות יפריעו לנו. הגישה הזו כשלה.

בכל הנוגע לישראל, על הכוחות הליברליים להשתמש בכל הכוח שלהם כדי להוביל שינוי הפוך – לא להשפיל ראש אל מול חוקים שמבקשים להפלות ולהדיר. על המחוקקים החילונים לא לפחד לקדם יוזמות לנטרול הממסד האורתודוקסי מכוחו ומהשפעתו על חיינו. יש בישראל רוב חילוני, ועל הרוב הזה לעשות שימוש בכוח שלו: לקדם חופש בחירה במשפחה, לבטל את החובה של נשים וגברים כאחד להתגרש ברבנות, לא להסכים שיהיו בישראל מוסדות שיפוטיים המורכבים מגברים בלבד, להפסיק את הוועדות להפסקת הריון.

צריך להיאבק - לא נגד השמרנות והכפייה הדתית, אלא בעד החופש. לא להעלות על נס את הסטטוס קוו, אלא להיאבק על שינויו, כי בצד השני יש מי שמזמן הפסיקו לכבד אותו. גם בישראל, גם בארצות הברית וגם בחלקים רבים מהעולם המערבי. 

הכותבת היא מייסדת ארגון "משפחה חדשה"