נוכחות כוחות צה"ל בפאתי מחנות הפליטים בג'נין היא דבר שבשגרה. פעילות זו מהווה חלק מהותי במיגור ומינון גורמי הכוח בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. אתמול, לפי הדיווחים, במהלך חילופי אש שניהלו כוחות צה"ל עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין, נהרגה שירין אבו עאקלה (51), כתבת של רשת אל־ג'זירה בישראל ובגדה המערבית. עד מהרה החלו גורמי ההסתה בתקשורת ובמשפט הבינלאומי במתקפה על צה"ל וישראל.

התגובות בשטח משמעותיות, ועל אחת כמה וכמה מהירותן. דובר צה"ל, לשכת ראש הממשלה ושר הביטחון היו הראשונים לפעול בזירת ההכחשות – פרסום סרטונים מזירת האירוע המעידים על חפותם מפשע של כוחות צה״ל לצד הודעות, ראיונות והצהרות לתקשורת.

בזירה הבינלאומית, שר החוץ קרא לשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית לפתוח בחקירה משותפת. מהצד השני, גורמי הממשל ברשות הפלסטינית פרסמו הכחשות מטעם לשכת אבו מאזן, קיימו טקס הלוויה, פרסמו תמונות אבל. כמו כן, הגיעו גינויים חריפים וחריגים מקטאר וירדן.

מאחורי האירועים הללו נמצא המאבק על הנרטיב והתודעה הבינלאומית. בעת הנוכחית, מדיניות התגובה חייבת לעבור שינוי מהותי. מי שמגיב, פועל, יוזם ומזים את השמועות ראשון – יהיה זה שיזכה כנראה ביתר לגיטימציה. בקרב ההסברה, הצד הפלסטיני ינסה להכחיש, להפעיל לחץ. באירועים מעין אלו מטה ההסברה הלאומי, צה"ל ומשרד החוץ חייבים לקחת את האחריות לידיים. פעולה יזומה, מדיניות תגובה ערכית, שימת לב למתרחש בזירה התקשורתית – חשובות לאין ערוך. בלעדיהן תתגמד שוב פעילות צה"ל בעיני הזירה הבינלאומית, וצה"ל ימשיך להיתפס כ"צבא הכיבוש".

אירוע זה מצטרף לאירועים בשנה האחרונה שעיצבו את התודעה של הזירה הבינלאומית, למשל מות הפלסטיני שעוכב על ידי גדוד חיילי נצח יהודה או הפצצת בניין אל־ג'לאא, שבו ערוצי טלוויזיה רבים, במהלך מבצע "שומר החומות". אלו אירועים המחייבים הכנה תודעתית – תחקור נכון של האירועים, הבנת השלכותיהם בשטח והבנת הלחץ הבינלאומי שעלול לפגוע בפעילות הכוחות ובמשילות הלאומית. 

הכותב הוא לשעבר יועץ מדיני במשרד החוץ וכיום מנכ"ל פורום המזרח התיכון בפרויקט הניצחון הישראלי.