נדמה לי שבימים אלה משרד הבריאות מתנהג כאילו אפשר לטפל בקורונה מבלי לעשות דבר. המגיפה לכאורה תיעלם מעצמה. שר הבריאות ניצן הורוביץ חוזר ואומר כי המשרד נוהג בעניין זה באחריות, בשיקול דעת ובנחישות. הרבה מנהיגים נוהגים לתת לעצמם מחמאות על התנהלות אחראית ושקולה. אלו מחמאות על דרכי הובלה שכל מנהיג מתחיל חייב לדעת אותן ולנהוג בהתאם. אלא שהציבור בוחן את הממשל על פי הישגים ולא על פי פטפטת, וכיום, בעניין הקורונה, ההתנהלות של משרד הבריאות אינה טובה.

בימים האחרונים מספר הנדבקים היומי הרשמי עמד על מעל 2,000, ומקדם ההדבקה עלה מעל 1 לראשונה זה חודשיים. אני חושש שרבים, בעיקר צעירים, אינם מדווחים על הידבקותם במחלה מחשש שיצטרכו להישאר בבידוד ולא יוכלו ללכת לעבוד. בהתאם לכך, מספר מאומתי הקורונה היומי רחוק להערכתי מלהיות מדויק. על פי ההנחיות, הציבור חדל לעטות מסיכות בחללים סגורים.

יש במדינה אווירת גמר תרגיל. מי ששירת בצה”ל יודע שבאווירת גמר תרגיל קורים אסונות. כך אני חושש שיקרה גם כאן. אינני יודע מה מניעי הממשלה לאשר את ההקלות בכל הקשור להתגוננות מפני המגיפה. נראה כי ההנחיה שאפשרה להוריד את המסיכות בחללים סגורים הביאה לשינוי כיוון, וכעת המגיפה גוברת. כמו כן, עקב הרפיון העולמי בנושא, שאינו מהווה הצדקה לרפיון אצלנו, יש כיום פחות מעקב אחר סיבות ונסיבות ההידבקות. עולם כמנהגו נוהג, ומדחיק כל קושי וכל בעיה. אני יודע שיש לחץ גדול מטעם הציבור שלא להתנהל תחת הנחיות ומגבלות.

ייתכן כי ה”ליברלים” בחברה הישראלית מתחשבים פחות במבוגרים החשופים יותר למגיפה ורוצים לחזור לשגרה ללא קשר למצב המגיפה. אני קורא לראש הממשלה לקחת את הנושא לידיים ולהוביל את המאבק במגיפה ברוח משנתו הקודמת ביחס למגיפה, ולא להיכנע ללחצים לא ענייניים. הנחיה על ביטול בדיקות הקורונה בנתב”ג, החל מ־20 במאי, היא שגויה בעיניי. הכניסה לישראל והיציאה ממנה חייבות להיות בטוחות במאת האחוזים. זה לא נוח אך זה בריא.

כמו כן, יש להחזיר את ההנחיה לעטיית מסיכות בחללים סגורים עד לסוף המגיפה. גם זה לא נוח, אך זה בריא. יש לעקוב אחר התפתחות המגיפה ונסיבות ההידבקות האופייניות ולנהוג בהתאם. יש לאכוף את קיום ההוראות ובכך למנוע התגברות חמורה יותר של המגיפה בעתיד. ההתנהלות היום אינה פרואקטיבית, אלא התנהלות מגיבה ובאיחור.

הנחות היסוד שנשמעות חדשות לבקרים על ידי מנהיגים, ואפילו על ידי אלה שחושבים ביתר גאווה שהמגיפה הודברה על ידם, קובעות כי המחלה עדיין לא נגמרה. אם כך הדבר, אזי אין דרך להסביר את התנהלות משרד הבריאות. היא אינה ניהול של הסיטואציה, אלא היגררות.

הכותב הוא מחבר הספר “ספינת התלאות", חבר “מבטחי" – פורום מפקדים לאומי.