כולכן זוכרות את הרגע הזה שבו ראיתן בטא חיובית או שני פסים על המקלון בפעם הראשונה. זה רגע שממלא אותך באושר, תקווה, חלומות גדולים וקונטיינרים של חרדות. השאלות עולות בסדר רץ והופכות להיות קשות יותר ככל שמתקדמים בהריון. בן או בת? בריאים ושלמים? איך נערכים לזה כלכלית? מה יהיו העלויות? איך מנהלים מעכשיו תקציב חכם ומדויק יותר לפני בואו/ה לעולם? ומהן הזכויות שלי כעצמאית?

אין סוף מחשבות מהולות בהורמונים מציפות אותנו במהלך ההריון, אבל מחשבה אחת היא זו שמכרסמת בנפשה ובמוחה של עצמאית - הישרדות כלכלית. האם אשרוד את התקופה ואצליח לכלכל את הילד/ה ללא הכנסה? האם העסק שלי, לאחר שנתיים של קורונה, יכול לספוג עוד השבתה לשלושה חודשים? ומה יהיה בתום "חופשת הלידה"?

דמי לידה לעצמאיות כיום הם נגזרת של הכנסתן בשנת ההריון. רבים לא יבינו זאת, אבל יש לקוחות שההריון מונע מהם להעביר לאישה הרה עבודה. כך, ההכנסה שלך יורדת ואיתה גם גובה דמי הלידה. הבעיה היותר חמורה היא תקופת "חופשת הלידה", שלפיה על עצמאית שמקבלת דמי לידה, גם אם הם מצומצמים מאוד, אסור לעבוד כלל. כך שכל בקשה לשכור את שירותייך חייבת להענות בשלילה.

היכן הבעיה, אתם שואלים? עסק עצמאי שבמשך תקופה של שלושה חודשים הודף "לידים" שמייצרים הכנסה פוגע בהכנסות העתידיות לאורך חודשים רבים נוספים. התזרים הולך וקטן, בעוד ההוצאות הולכות וגדלות, כי נוסף ילד למשפחה ויש לו צרכים כלכליים משלו כדי להתפתח ולגדול.

דמי לידה לעצמאיות הם פלסתר להשתקתן - ולא ניסיון להבין את הקושי והמחלות במערכת שמדרדרות אותן ואת מקור הפרנסה שלהן. רוצים לסייע לעצמאיות? תנו להן דמי לידה בהתאמה להכנסה לפני ההריון ואפשרו להן להמשיך להכניס עבודה ולהתפרנס גם לאחר הלידה. זה שינוי שנובע מהכרת הצורך האמיתי בשטח.

הכותבת היא יועצת  אסטרטגית ומנהלת משברים