"ובלבד שגילך אינו עולה על 77”, כך בפנייה אישית הפותחת במילים “גמלאי יקר” נפסלה מועמדותי על הסף, כי בעוונותיי הרבים הגעתי זה מכבר לגבורות.מדובר ביוזמה חשובה של השירות הציבורי לגיוס חברי ועדות בוחנים לנוכח הצורך בהרחבת מאגר נציגי ציבור לאיוש משרות בשירות המדינה על ידי בכירים שפרשו מהשירות ואשר מתברר שהמדינה עדיין זקוקה לשירותיהם.

נראה לי שמבוגרים פעילים שחצו את הרף האמור, ואשר ניתן ואף רצוי להסתייע בהם, נפוצים היום באוכלוסייה לא פחות מאל ביניהם שנס לחם וכל מה שנותר הוא הצורך להפיג את בדידותם ושעמומם. כמבוגר פעיל נראה לי שאין לקבוע גיל מסוים כגיל אולטימטיבי לפרישה, ובמקום
לקבוע את הגיל הכרונולוגי כתנאי סף, יש לקבוע כתנאי הכרחי את הגיל הפונקציונלי, כלומר אך ורק את הכישורים הנוכחיים ואת יכולות התפקוד בפועל.

מבין רבבות מבוגרים מעל גיל 77 , נמצאים במחוזותינו לא מעטים (ואני ביניהם) שממשיכים עדיין לתפקד כחברי הנהלה וכפעילי ציבור בעמותות ובארגונים שונים. בגילים אלה יש רבים שהם עתירי ניסיון רלוונטי ובעלי ותק רב שנצבר בתקופת שירותם, וגם אחריה, כיושבי ראש, כפעילים, כבעלי תפקידים, כחברים מן המניין בוועדות כאלה ואחרות וכנציגי ציבור בוועדות מקצועיות ובוועדות בחירה, ואף באחדות ממוועדות הכנסת.

הגיע הזמן להימנע מאפליה בשל גיל שהיא אינה מוסרית, אינה חברתית ואינה כלכלית. כדאי שהממונים על ניהול ההון האנושי בשירות הציבורי יבינו את הפוטנציאל הטמון בוותיקי האומה ויגלו יתר הבנה ופתיחות לאפשרות ולצורך בשילובם במשימות ובתפקידים ציבוריים חשובים. כדאי שיזכרו גם כי יש לשילוב גילים מבוגרים בעשייה השפעה חיובית הן על הפרט והן על המשק, וכי שילובם בעשייה בשירות המדינה צריך להיעשות על פי קריטריונים של מיומנות ותרומה בכל גיל.

בקביעת גיל 77 כתנאי סף קטגורי, פוגעת המדינה לא רק בעובדים שמעוניינים ומסוגלים להמשיך בעשייה ולתרום, ולאו דווקא רק כנציגי ציבור במכרזים, אלא היא גם מוותרת מראש על מאגר חשוב של ניסיון ויכולת מוכחים. יתרה מכך, שילובם של אלה יעשיר את מגוון השיקולים, תפיסות העולם ונקודות המבט לטובת התייחסות יותר הוליסטית ומגוונת ופחות חד ממדית.

לא צריך להיות גרונטולוג מדופלם כדי לדעת שעל פי מחקרים הגיל המבוגר לא רק שאינו מחסל בהכרח את כוח החיות, אלא אף מעצב אותו מחדש. ההשגות שלי בנושא הועברו לגורמים הנוגעים בשירות המדינה לפני למעלה מחודשיים, בשלב זה ללא תגובה. גמלאים שחצו את הרף הגילי האמור, והם רחוקים מלהיות עובריבטל, ישמחו בוודאי לדעת מה תהיה התגובה לפנייתי בעניין זה.

הכותב היה יו"ר עמותת הסגל הבכיר בשירות הציבורי, וכיום הוא פעיל מרכזי בתנועת אומ"ץ למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי