מפליא אותי להיווכח פעם אחרי פעם שאחרי עשרות שנים של חיים ביחד, יש בקרב ערביי ישראל מי שמנסים להצדיק הנפת דגל פלסטין בחוצות ישראל בנימוקים לא עקביים ולא משכנעים. מה שעוד יותר מדהים הוא שהם סבורים שאנחנו לא מבינים במה מדובר. ובכן, לבוא ולכתוב שדגל פלסטין הונף באירועים ובהפגנות, כאילו אלההיו תמימים, זו איוולת.

אין אירוע או הפגנה עם דגלי פלסטין שמטרתם הייתה הבעת תמיכה במדינת ישראל. כולם היו במסגרות ובנסיבות עוינות. אני מתייחס כמובן לערבים החיים איתנו כי ערביי הרשות הפלסטינית יכולים להניף כל דגל שיחפצו. הנפת דגל פלסטין בתוך ישראל מדגישה את
המפריד ולא את המאחד. אלה בקרבנו המצדיקים את הנפת הדגל מכנים את המפגינים “פלסטינים ישראלים”.

אינני מבין למה הכוונה, אבל אין דבר כזה. הוגי דעות ופעילים חברתיים המתבטאים בערוץ הטלוויזיה של ערביי ישראל אומרים מפורשות שהדגל הוא ביטוי ללאומנות הנלחמת ב”פשיזם” הישראלי וב”אפרטהייד” שלו. כאשר צרפת קיבלה את המהגרים מצפון אפריקה אליה, היא הבהירה להם בהאי לישנא: אם רצונכם לחיות על פי חוקי המדינה ומנהגיה, היו ברוכים. היום המיעוט הצפון־אפריקאי בצרפת הוא כ־ 20% מהאוכלוסייה, כמו אצלנו. הם לא מפגינים עם דגלי אלג’יריה או מרוקו. גם ערביי ישראל שהם אזרחי המדינה לא יכולים לעשות זאת.

ועוד פרט מעניין: כל ההפגנות והאירועים המדוברים מתקיימים על טהרת הדגל הפלסטיני. דגל ישראל לא מונף באף אחד מהם. ערביי ישראל סובלים מפיצול זהות, וזה מובן. הם צריכים להחליט לאיזה צד לפנות. המשך הנפת דגל פלסטין עם סיסמאות נגד ישראל רק מנציח את הסכסוך, במקום ליישב אותו. לאזרחים הערבים בישראל יש את מלוא הזכות להפגין, להביע דעה ולהשתמש בחופש הביטוי. הכל במסגרת חוקיה של מדינת ישראל.

הפגנה כן, דגל ישראל כן, דגל פלסטין לא. אני מאלה הסבורים שיש להבהיר את הדברים כדי להפסיק את מסע האשליות המעכב כל פתרון לסכסוך. ערביי ישראל הם מיעוט המגיעות לו מלוא הזכויות ככזה. בשום שלב לא יהיה מצב שלמיעוט יהיה מעמד שווה למעמד הרוב בקבלת ההחלטות. כר הפעולה כמיעוט בחיים הפוליטיים הוא רחב ומגוון דיו, כך שאין לדאוג לזכויות שלהם. כאשר ניישב את הסכסוך הפלסטיני־ ישראלי וישכון שלום אמיתי, אין בעיה שדגלי פלסטין יונפו יחד, ואני מדגיש יחד, עם דגל הלאום באירועים משמחים ובהפגנות תמיכה.

ככל שערביי ישראל יבינו שחייהם ישתנו ללא היכר על ידי שילובם המלא ושמירה על חוקי המדינה, כך ייטב להם. ההתנגדויות הנשמעות בציבור היהודי בקשר להנפת דגל פלסטין נגד ישראל הן לא דברים פופוליסטיים כנכתב. הן ראייה מפוכחת. מה שכן פופוליסטי הוא לדבר על הפגנות ואירועים שהתקיימו עם דגלי פלסטין כאילו הם היו אירועים.