העולם המערבי ומנהיגיו מזועזעים מהמלחמה באוקראינה. הם קוראים חזור וקרוא להפסקת המלחמה. הם טוענים כי הרוסים רוצחים אוקראינים ללא אבחנה בין לוחמים לאזרחים. כולם טוענים שהמלחמה היא אסון. ואני שואל: האם הם רוצים באמת בסיום המלחמה?

האסטרטגיה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן היא הטלת סנקציות על רוסיה על מנת שתפסיק את המלחמה ותחזור בה מניסיון ההשתלטות על אוקראינה, תוך כניעה מבישה שתרתיע את סין מניסיונות השתלטות דומים בטייוואן. אלא שכל ילד יודע כי סנקציות כלכליות מתחילות להיות אפקטיביות רק לאחר כחצי שנה ומעלה, ולעתים אחרי שנה. הסנקציות של המערב נגד איראן עדיין אינן אפקטיביות דיין גם לאחר שנים רבות.

משמע שמבחינה אמריקאית נראה שמוטב שהמלחמה תימשך ככל שניתן עד להגעה לאפקטיביות הסנקציות. אמריקה כנראה מעדיפה זאת על פני הגעה לפשרה היום שתאפשר ירידה של הרוסים מהעץ בכבוד. היא בוודאי חוששת שבעיני הסינים פשרה כזו תיחשב לחולשה אמריקאית.

נדמה שגם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי יוצא נשכר מהמלחמה; העולם כולו כורע ברך בפניו, הוא עושה היסטוריה בבחינת מלחמת דוד בגוליית. זלנסקי, שהוא ביסודו שחקן, בדרן, נטול ניסיון מנהיגותי, בוודאי לא ציפה להגיע למעמד הזה של דמות עולמית. הוא בשיאו עכשיו ויכול ליפול לבור תחתיות תוך זמן קצר כאשר יחדל להילחם ברוסים.

אני מניח שהאוקראינים עצמם יתחילו לראות את הדברים אחרת לאחר סיום המלחמה. הם ישאלו את עצמם: מה השגנו ומה איבדנו במלחמה הזו? אני מאמין שהמאזן יהיה גרוע בכל מקרה, וזלנסקי עשוי להיות מואשם בגרימת הרג לשווא. ביודעו זאת, הוא מעדיף כרגע שהמלחמה והעדנה הפוליטית האישית שלו יימשכו. מכאן שכיום קיימת זהות אינטרסים בין ארצות הברית הליברלית לבין זלנסקי.

שלושה שחקנים נוספים בעלילה הם פוטין, אירופה והעם האוקראיני. אירופה משלמת מחיר כלכלי כבד. מניעת רכישת האנרגיה מרוסיה מכאיבה לאירופים, וכמו כן הכלכלה האירופית נפגעת בגין היחלשות הכלכלה הרוסית המהווה בת ברית כלכלית עם מעצמות אירופיות משמעותיות.

אירופה רוצה שהמלחמה תיפסק במהירות כדי לשחזר את כלכלתה. גם פוטין רוצה מאוד לנצח ולסיים את המלחמה. הסנקציות הכלכליות והיעדר הכרעה במלחמה גורמות לרוסיה נזק משמעותי. רוסיה אף מבינה כי מוטב שהמלחמה תסתיים ללא הרג רב בקרב האוקראינים, אחרת יקשה עליה להתנהל מול האוכלוסייה באוקראינה אם ולאחר שישלימו את ההשתלטות עליה.

העם האוקראיני הוא ליבת הטרגדיה של הסיפור הזה. האוקראינים רוצים לחזור הביתה. הפרדוקס בעניין: האמריקאים וזלנסקי רואים בביצה האוקראינית זירה המשרתת אינטרסים שלהם במקום אחר: הזירה הסינית בהקשר האמריקאי והזירה האישית במקרה של זלנסקי. נראה שזהו מסע הצביעות של ארצות הברית וזלנסקי. 

הכותב הוא חבר בעמותת "מבטחי" - פורום מפקדים לאומי, ומחבר הספר "ספינת התלאות"