כישרונות ופוטנציאל להצלחה מחולקים באופן שווה בין יילודים, אך נקודות הפתיחה וההזדמנויות העומדות בפני צעירות וצעירים בחברה הישראלית אינן שוות. למעשה הפערים בחינוך בין הפריפריה למרכז מתחילים כבר בגיל הגן. לצערנו, גם כיום ניתן לחזות במידה רבה את מסלול החיים של ילד או ילדה לפי הרקע המשפחתי שלהם והסביבה בה גדלו. האם אפשר לנתק את הקשר בין הרקע הסוציו-אקונומי של צעירים לבין ההישגים שלהם בחיים?

הקשר בין מגורים ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים למספר הסטודנטים הלומדים לתואר ראשון בתחומי המדע והטכנולוגיה בא לידי ביטוי בסקירה שערכה הלשכה המרכזית לססטיסטיקה (למ"ס) ופורסמה בינואר 2022. שליש מסך כל הסטודנטים שלמדו תחומים אלה התגוררו ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים (8-10) לעומת חמישית מהסטודנטים שהתגוררו ביישובים מאשכולות נמוכים (1-3). 

הפער לפי הלמ"ס אינו רק במספר הסטודנטים, אלא גם בתוצאות המבחנים הפסיכומטריים. כתוצאה מכך ולמרות העלייה המתמדת באחוזי הזכאים לתעודת בגרות בכל רחבי הארץ, ישנו פער בקבלה למוסדות להשכלה גבוהה ולחוגים שבהם לומדים צעירים מרקע סוציו אקונומי שונה. המשמעות להשתלבות בתעסוקה איכותית בהמשך ברורה, ופערים בהשכלה מייצרים בעתיד פערים בהכנסה. 

ארגונים חברתיים רבים רואים לנגד עיניהם את המשימה לצמצם את הקשר בין גורלו, עתידו וסיכויי הצלחתו של היחיד לבין מאפייני הרקע אליהם נולד. לצורך זה הם פועלים להעצמת כישורים, יכולות והזדמנויות להצלחה בפעילות בלתי פורמאלית עם ילדים ובני נוער. 
האמירה של הרב קרליבך ש"כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו" באה לידי ביטוי בתוכניות ליווי אישיות שהן אחת הדרכים שהוכחו כיעילות ביותר להצמחת צעירים עם תמונת עתיד ותכנית ברורה להשגתה. 

א' הוא אחד מבין מאות צעירות וצעירים, בוגרי כפרי הנוער של הסוכנות היהודית, שהגיעו מרקע סוציו אקונומי נמוך וקיבלו מלגה ללימודים גבוהים כדי לסייע להם לרכוש השכלה גבוהה ולהעניק להם הזדמנות שווה. הוא התחנך באחד מכפרי הנוער של הסוכנות היהודית מגיל 13 ועד גיוסו לצבא מספר שתמיד אהב לרוץ, אבל כשניסה להתקבל לאחת מקבוצות הריצה בילדותו, לא עבר את המבחנים. כששמע על קבוצת הריצה שפתחה הרוח הישראלית עבור כל מי שמעוניין להצטרף אליה, התחיל להתאמן שם פעמיים בשבוע ומהר מאד הגיע להישגים גבוהים בספורט. בתחרות הראשונה שלו בגיל 15 כמעט שבר את שיא ישראל. בהמשך, זכה פעמיים במכבייה, ייצג את ישראל בתחרות ריצה במוסקבה, השתתף באליפויות שונות בארץ ושבר שיאים שהחזיקו 12 שנה. 

בד בבד עם ההצלחה בספורט סיים 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה ואחר כך התגייס לשירות קרבי ביחידה מובחרת. כשהשתחרר מהשירות כבר היה על מסלול ההצלחה והודות למלגה שקיבל מקרן המלגות של הרוח הישראלית והסוכנות היהודית המשיך ללימודים גבוהים כשבסיומם התקבל לעבודה באחד הגופים הגדולים במשק. ״התמיכה שקיבלתי לאורך הדרך עזרה לי להגשים את החלום שלי ולקחת את זה איתי לכל מטרה בחיים. הבנתי שכל מה שארצה אני יכול להשיג".

כל אחת ואחד צריך מישהו שיאמין בו ויסייע לו לממש את הפוטנציאל הטמון בו. הצמדת מנטורים ומנטוריות לצעירים בעלי עורף משפחתי מוחלש וליווי ארוך טווח שלהם, לצד הענקת מלגות לימודים משמעותיות ופתיחת דלתות של החברות המובילות במשק כדי לסייע בהשתלבותם בתעסוקה איכותית, הם מפתח להצלחת דור שלם של צעירים והחברה הישראלית כולה.

הכותבת היא מנכ״לית הרוח הישראלית של הסוכנות היהודית