רבות מדובר על מצב ההוראה, על רבים הנוטשים את התחום, על חוסר ההערכה כלפי מורים ועל היחס המשפיל כלפיהם מצד המערכת והורי התלמידים כאחד. הפתרונות לבעיות אלה ידועים זה שנים, וחלקם יושמו כבר במדינות אחרות: הכפלת שכר המורים, שילוש שכר המורים בפריפריה, תהליכי מיון קפדניים יותר והעלאה דרסטית של רף הקבלה לתוכניות להכשרת מורים. פתרונות לכאורה פשוטים אלה מתייחסים לשלב הראשון של גיוס המורים, ואולי גם באופן חלקי להישארותם במערכת. אולם הם אינם עוסקים בשאלות מהותיות של סיבה ותכלית, אינם נוגעים בתוצר של תהליך ההכשרה ואינם מעצבים את הדרך.

נשאלת השאלה: כיצד נכשיר את מי שעברו את תהליך המיון ומוכנים לעבוד בהוראה? כשהמציאות משתנה במהירות עצומה, לא ברור אם כשהתלמידים יצאו לשוק התעסוקה, הם יזדקקו למה שמוריהם לימדו. לכאורה, העולם הטכנולוגי מייתר את תחום עיסוקם של מורים, והרי למה ללמוד עם המורה בכיתה כשאפשר למצוא חומרים כתובים וסרטונים ברשת?

אלא שניתן להתייחס אל החינוך כאל אמנות ולא כאל מקצוע. כל אדם יכול לחיות את חייו כאמן: לשם כך יידרשו רק רגישות – לזולת ולסביבה; מודעות, ויכולת להבין את עצמו, להתבונן פנימה בכנות ולהתמודד באופן אמיתי עם השאלות העולות מהתהליך; ואבחנה - היכולת ליצור הקשרים שנראים לכאורה בלתי אפשריים. כל מי שעוסק באמנות יודע כי על מנת ליישם את האמור אנו נדרשים לעוד כלים: מסגרת, אורך רוח והתלהבות. המסגרת מאפשרת לא להיבהל מריבוי האפשרויות, ועם זאת מציבה גבול שנשאף לפרוץ. אורך רוח מאפשר לדחות סיפוקים מיידיים, לקבל בברכה כישלונות ולהמשיך לנסות עוד ועוד. התלהבות מאפשרת לנו לראות את יופייה של הדרך וליהנות מעצם התהליך.

ועדיין לא נגענו בסיבה ובתכלית של האמנות. מדוע מישהו יוצר? מדוע מישהו כותב? מדוע מישהו מופיע? אינני יכול לדמיין סיבה אחרת מאשר נתינה. הקורונה לימדה אותנו שאפשר לעצור תרבות, אבל אי אפשר לעצור אמנות. אמנים המשיכו ליצור בכל תנאי. גם ההוראה, כמו האמנות, מיישמת נתינה ללא תנאים. היא נובעת מהצורך הבסיסי שלנו לתת, להעניק לאחרים ולקבל מעצם הנתינה וללא תלות בשום תמורה אחרת.

חובתנו כמוסדות המכשירים מורים לתת לרוצים לעסוק בתחום לגיטימציה להיות רגיש, מודע וחד אבחנה, ולהעניק את הכלים של מסגרת, אורך רוח והתלהבות. אם בתמורה הם, כמורים, יעבירו את אותם ערכים לתלמידים, מערכת החינוך תהיה טובה יותר ומתוך כך גם חברה טובה יותר. זה עשוי להצדיק את ההעלאה המשמעותית של שכר המורים ואת העלאת רף הקבלה לתוכניות להכשרתם. 

הכותב הוא נשיא האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, שיפתח את הכנס הבינלאומי על STEM and STEAM שעורך מכון מופ"ת