פיזור הכנסת וההליכה לבחירות נוספות מעלים מחדש ספקות לגבי תקציב המדינה לקראת השנה הבאה: האם יאושר? אם כן, מתי? האם במערכת הבחירות הקרובה תיפול הכרעה, או שניכנס שוב לקיפאון ארוך?

אחת הקבוצות הניזוקות מכך משמעותית היא הקבוצה של ניצולי השואה החיים בישראל. נכון, מרובים צורכי עם ישראל, ולא רק ניצולי השואה לנגד עינינו. יחד עם זאת, אם אותם נשכח, כלפי מי נגלה כבוד וחמלה?

ארגון "עמך" תומך בניצולי שואה החיים בישראל. אנו מעניקים להם עזרה נפשית וחברתית ב־16 שלוחות ברחבי המדינה, בעזרתם של למעלה מ־500 פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים. רוב תקציב "עמך" מגיע מקופת המדינה. משרד האוצר קובע את התעריף לכל שעת טיפול שמעניקים אנשי המקצוע שלנו לניצולים.

במהלך השנים שבהן לא אושר תקציב מדינה, תעריף שכר העבודה של עובדים מקצועיים אלה הוקפא, וכוח הקנייה של שכר המטפלים הלך וירד. בכל יום אנו מוצאים עצמנו מתמודדים עם מטפלים מסורים וחרוצים שטוענים, ובצדק, כי בשוק הפרטי ישולם להם שכר גבוה באופן משמעותי מהשכר ש"עמך" יכול לשלם להם על פי התעריפים שקבעה המדינה. לכן, לצערנו הגדול, רבים וטובים מהם נאלצים לעזוב את עבודתם אצלנו כדי לדאוג לפרנסת משפחתם.

הבעיה העיקרית היא שהמטפלים, בניגוד לעובדים במקומות אחרים, אינם עוזבים רק מקום עבודה, אלא גם, ובעיקר, את ניצולי השואה התלויים בהם רגשית, אנשים שנקשרו בכל לבם למטפלים שעבדו איתם במשך שנים. לא ברור שיקומו במהירות מטפלים חדשים תחתיהם, ולא ברור שהניצולים יסכימו שוב לפתוח את לבם בפני מטפל חדש.

גילם הממוצע של הניצולים בישראל הוא 85. אנו מאחלים לכולם חיים ארוכים וטובים. כל חודש שבו אין הם מקבלים את הסיוע הנפשי והחברתי שלו הם זקוקים כל כך - הוא חודש אבוד, ואובדן זה הוא פרי ההזנחה של כולנו. דווקא במהלך השנה האחרונה, שבה אושר תקציב מדינה, התחלנו לנהל דיונים פוריים על העלאת שכר המטפלים בניצולי שואה, והתרשמנו שישנם נבחרי ציבור ופקידים בכירים המוכנים להקשיב לנו ושהמדינה קשובה לצורכיהם של הניצולים. לצערנו, התהליך הזה ייקטע עכשיו בתקופת כהונתה של עוד ממשלת מעבר, שמי יודע כמה זמן היא תכהן ככזו.

אנו קוראים ליועצים המשפטיים של הממשלה למצוא פתרון לשכר המטפלים של ניצולי השואה ולהעמידו על הרמה המקובלת בישראל עוד הקיץ. אם לא נעשה כך, איזה מענה יהיה בפינו למטפלים ששכרם היחסי הולך ופוחת? איזה מענה יהיה בפינו לניצולים הזקוקים לקשר האנושי והמקצועי הזה?

הכותב הוא יו"ר ארגון "עמך", המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה ובדור השני.