הסאגה הרוסית תמשיך ללוות אותנו עוד ימים ארוכים. רוסיה חשובה למדינת ישראל מסיבות לא מעטות, רובן מוכרות וידועות: חלק ניכר מהעם היהודי עדיין חי על אדמת רוסיה, לה ולישראל יש אינטרסים משותפים והסכמים לא מעטים בתחומים רבים ולצד זאת חיים היום בישראל יותר ממיליון וחצי אזרחים שנולדו על אדמת ברית המועצות לשעבר. כל אלה יוצרים מרקם חשוב ורגיש של יחסים, שמחייב התייחסות ישראלית רגישה של כבדהו וחשדהו.

ח"כית מהקואליציה במסר ללפיד: "נושאים רגישים יש לשמור בחדרי חדרים"
"הרגיז את פוטין": מומחה מסביר מיהו הבכיר הישראלי שהביא למשבר עם רוסיה
ברק רביד על המשבר מול רוסיה: "לא בטוח שפוטין הוא זה שיזם את האירוע"

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה יצרה מתיחות מסוימת ובעייתית בין מוסקבה לירושלים, שמי שאינו מכיר את המנטליות הרוסית ואת ולדימיר פוטין יתקשה להתמודד איתה. ראינו איך התבטאות כזו או אחרת של ראש הממשלה יאיר לפיד שפכה דלק על הבעירה הקטנה הזאת.

לכן נוצר כאן צורך מיידי מצד ראש הממשלה להקים פורום מצומצם של אישים בשיתוף משרד החוץ שישמש צוות ייעוץ, תגובות והנחיות איך, מתי ומי מגיבים או שותקים בנוגע לכל עניין שקשור לרוסיה. פורום זה יכול לכלול את השר זאב אלקין, את ראש הסוכנות היהודית והשר לשעבר נתן שרנסקי, את השגריר לשעבר צבי מגן ואת ראש ארגון נתיב יאשה קזקוב.

אף על פי שלא כולם ברשימה זו מחזיקים בדעה אחת, אין לי ספק שמהם יכולה לצאת התגובה או אי־התגובה וההתייחסות הכי טובה. מדובר באישים בעלי שורשים רוסיים ומוניטין שמכירים את הנושא הרוסי על כל היבטיו, וכמובן את פוטין.

משבר הסוכנות היהודית ברוסיה (רויטרס)

חשוב להדגיש: ישראל לא צריכה להתרפס בפני רוסיה בגלל הזעם של פוטין ולהסכים עם מעשיה הנפשעים נגד אזרחי אוקראינה. פוטין מצוי בתקופה קשה מאוד והתגובות שלו לא תמיד שקולות ומשרתות את האינטרסים הרוסיים. זאת כפי שידע להסביר היטב השבוע שרנסקי, כשהתבקש לענות אם ראש ההמשלה לפיד נהג נכון בתגובותיו נגד רוסיה ואף הצדיק אותן ואמר: "החקירות נגד הסוכנות היהודית נמשכות כבר שמונה שנים, מאז שהחלה המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. כל הכבוד ללפיד שהוציא אותנו מהמבוכה, כשכל העולם ידע על הברבריות של רוסיה ושתק, רוסיה מבודדת ופוטין מחפש על מי ללחוץ, כדי שהבידוד של רוסיה לא יהיה מלא. פוטין אמר לי לפני 20 שנה שזאת הייתה טעות מצד השלטון הסובייטי לא אפשר לקהילה היהודית קשר לחו"ל על מנת להוות גשר עבור ברית המועצות".

כאן חשוב להוסיף שלמרות המתיחות והזעם שמאחוריה לפוטין, שגדל עם יהודים, יש אמפתיה לעם היהודי ולישראל, וראינו את זה בכמה הזדמנויות. זאת בניגוד לשר החוץ שלו סרגיי לברוב, שנחשב למי שלא אוהב יהודים ומקורב יותר למדינות האסלאם. זכורה היטב ההתבטאות שלו: "להיטלר היו גנים יהודיים", שעוררה זעם רב. הודעת דוברת משרד החוץ הרוסי אתמול, שלפיה "רוסיה מצירה על כך שישראל נקטה עמדה מוטה ובלתי מועילה בנוגע למצב באוקראינה - זה היה לגמרי לא מובן ומוזר עבורנו", מוכיחה שבמוסקבה עדיין מצפים למחווה ישראלית, לתגובה שיש בה אמפתיה לרוסיה.

מסיבה ברורה ישראל חשובה לפוטין והוא לא יוותר לה, עד שלא יצאו מכאן הודעה או תגובה שיניחו את דעתו. זאת הסיבה שבישראל חובה להעביר את הטיפול בנושא הרוסי לפורום הראוי, כפי שצוין כאן, עם כל הכבוד למעמדו הרם ולרצונו של הנשיא יצחק הרצוג להביא רוח של פיוס. תגובתו אתמול של הנשיא בוועידה של ערוץ 13 הייתה דיפלומטית ומרגיעה, אבל לא היה בה צליל רוסי, צליל שיחדור מהאוזן של פוטין ללב. יש כאן לא מעט אנשים שיודעים איך וכיצד לעשות את זה בלי להתרפס ושזה ייגע במקומות הנכונים.