יהודה חזני הוא חברי הטוב שנהרג לפני 30 שנים בנופלו משביל במדבר יהודה. עליו כתב פרופ' אהוד שפרינצק שאם היה חי בימי הסכמי אוסלו, הם לא היו מתבצעים. גדולתו הייתה צניעותו, ובכוחה הוציא עשרות אלפים לצעדות ביהודה ושומרון והיה יוזם מצעד ריקוד הדגלים ביום ירושלים.

כמי שהיה תלמידו המובהק של הרב צבי יהודה קוק ונקבר על ידו, השתדל תמיד לחבר חיבורים בעם. גם בהתיישבות וגם בעלייה. כך כשעסקנו במאבק למען עליית יהודי ברית המועצות, וכך כשהקמתי את "שראל" – המפעל הלאומי למתנדבי חו"ל בצה"ל וביישובי ספר. כשהקמנו את העמותה, דרש להכניס בה אנשי שמאל מהתק"ם ומהשומר הצעיר, וכך היה. הדברים הבאים נכתבים לזכרו.

תשעה באב אקטואלי מתמיד כי מלחמת אחים יכולה להחריב את הבית השלישי. מדינת ישראל א' ומדינת ישראל ב' בבית הראשון והשני חרבו בשל המאבקים בין ההנהגות, שהגיעו למלחמות אחים. כבר עם בואנו לארץ מגלות במצרים אחרי כיבוש הארץ, התחילו מתחים שנגמרו בחלוקתה למלכות יהודה וישראל. כך במלכות החשמונאים, שתחילתה ניצחון על היוונים, וסופה קריסה והתפרקות לתוך עצמה בשל סכסוכים פנימיים. וכך בבית שני, בעוד ירושלים נצורה על ידי הרומאים, כשאיש אוחז בגרון רעהו במלחמת אחים, והאויב מנצל את הפילוגים בעם. כשחרב ביתו של עם ישראל, אמרה השכינה: "בית חרב החרבתי". מפולג ולא מוסרי היה. ולמה שנחשוב שזה לא יכול לקרות בשלישית?

בתשעה באב הנוכחי אנו מציינים 74 שנים להקמת הבית השלישי בתש"ח על אדמתנו שממנה הוגלינו לפני כ־2,000 שנה. העיקרון המנחה היה שעל הפילוגים והדעות השונות אנו מתגברים על ידי הנהגה שנבחרת אחת לארבע שנים, והיא תנהל את המדינה לטוב ולרע. בקרוב ייערכו בחירות, והן יהיו דמוקרטיות כתמיד. יש לשמור בתקופה הזו שבה מתחדדות העמדות לא לגלוש לשנאת אחים. לא כלפי "ביביסטים" ולא כלפי "שמאלנים". אחים אנחנו, לעתים בני משפחה אחת שבה ויכוחים והצבעות שונות. מדוע אני כותב את המובן מאליו? כי אין זה מובן מאליו.

אחרי שהזכרנו את מלחמות האחים בהיסטוריה הרחוקה, נעבור לזמן הזה. לא היה חסר הרבה בשביל שהפילוגים בין תנועות המרי השונות בטרם הקמת המדינה ימשיכו להתקיים. תופעות אלו מלוות מדינות שהוקמו בעשורים האחרונים ועוברות מהפכות פנימיות בלתי פוסקות.
במבחן הראשון ב־48' מנע בגין תגובת אנשי האצ"ל לירי על ספינת אלטלנה וגזר הבלגה אל מול ממשל בן־גוריון. כך מנע מלחמת אחים שהייתה מחריבה את המדינה החדשה שאך נולדה.

יהיו בחירות דמוקרטיות, וראוי שכולנו נקבל את הכרעת הרוב. בעוד האויב האיראני פועל בחזית הצפונית בסוריה ומתגבר את כוחותיו, וחיזבאללה מבצע את הוראותיו – יש כאלה שדואגים להגדיל את השסע בעם. במשטר שרוצה להמשיך להיות בנוי על אדנים דמוקרטיים, חייבים להבין את האכזבה של הצד השני ולהכיל את ההפגנות. בכך אני פונה לשני הצדדים, לזכרו של חברי חזני המנוח. מול ההסתה יש לפעול בנחרצות. מלחמות אחים מתחילות ממילים.

הכותב הוא סא"ל במיל' ויו"ר ארגון נפגעי הטרור "אלמגור"