ראש עיר מכהן ומנכ"ל עירייה חשודים בביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים - כותרת שכבר התרגלנו לראות. עם גל נוסף של מקרים, דבר אחד ברור: המדינה חייבת להפסיק לדחות את הטיפול וההסדרה של השלטון המקומי. לכולנו ברורה מפת האינטרסים ושלמקבלי ההחלטות בירושלים לא דחוף לטפל בבעיות השלטון המקומי. למחוקקים אין עניין לתקן את המערכת הקלוקלת הזו, יש יותר מדי רשויות ומועצות, וזה בעיקר על חשבון תושביהן. בנקודות רבות ברחבי המדינה יש בלבול משילות, בעיית סמכויות קשה ופרקטיות כסת"ח בדמות פסאודו־דמוקרטיה.

תמונת המצב שמצטיירת לנוכח הפרסומים על חקירות בכירים ברשויות המקומיות אינה מבשרת טובות, המציאות הזאת היא דגל אדום שצריך להטריד את כולנו. כשמערכת השלטון הארצית סובלת מחוסר יציבות דרמטית, כשלא רואים את האופק לאדמה יציבה, השלטון המקומי הוא הזרוע השלטונית היחידה שמסוגלת לבטא את הצרכים, העמדות והאינטרסים של שלל הקבוצות בחברה. אנחנו כל כך מרוכזים בסילוק השחיתות מהמערכת הארצית, שהמאבק הזה נותר תמים בזירה המקומית.

דרושה רפורמה מקיפה שתייצר מנגנון וסדר חדשים, מה שקיים לא יכול להימשך. לרשות המקומית יש יכולות להיטיב עם תושביה, אך ידיה כבולות, ולמרות רוחות שינוי שנולדו לאור תפקודן בתקופת הקורונה, היא עדיין כפופה בכל צעד ושעל לשלטון המרכזי, שמתעקש לשמור על כוחו מחד ומסרב לפקח ולשפר את המערכות מאידך. דרוש שינוי מערכתי כולל - כי כמעט בלתי אפשרי שהמערכות הקיימות יהיו נקיות משחיתות לנוכח המציאות הנוכחית.

שינוי חייב לכלול הרחבת סמכויות השלטון המקומי, שתאפשר לפעול באופן רחב ועצמאי יותר. צריך לתגמל את חברי וחברות המועצה על עבודתם, כך אולי נצליח להביא דם חדש לפוליטיקה המקומית. כיום אנשים חדורי אידיאולוגיה שרוצים לעשות שינוי בסביבתם, לא יכולים להרשות לעצמם לעשות מהלך שכזה. לא פלא שהשדרה הפוליטית של השלטון המקומי איננה מגוונת דיה. ולצד אלה דרוש מנגנון מאורגן, שיאגד ויארגן את הסמכויות של הדרג הנבחר שמייצג את מגוון הקהילות ברשות.

חיזוק השלטון המקומי הוא לא רק עניין של חקיקה והסדרה, הוא גם עניין ערכי אידיאולוגי. בעוד שנה יתקיימו הבחירות המקומיות וכנראה שהכשלים לא יוסדרו עד אז. אבל זה לא סותר, שאנחנו, האזרחים, נדרוש מהמועמדים טוהר מידות, ואת אותם הסטנדרטים שאנו דורשות לקדם בשלטון המרכזי, גם בשלטון המקומי. אותם סטנדרטים שהוציאו אלפים להפגין בכל מזג אוויר ואפילו באמצע מגיפה.

חשוב שנעקור מהשורש את האנשים שמשתמשים במערכות לטובתם האישית ונביא לשלטון המקומי דם חדש. יש דור חדש במערכה המוניציפלית ומגיע לנו לדרוש היעדר שחיתות במרחב המקומי ולא רק ברמה הלאומית. חשוב שנטעין את הפוליטיקה בערכים חדשים ונפתח את הדלת למגוון ייצוגים ולעוד אנשים שרוצים לעשות למען האחר.

השינוי צריך לבוא מלמטה. קול המחאה והרוח האזרחית שדורשים ניקיון משחיתות, חייבים לקבל ביטוי במרחב המקומי, הוא זה שאנחנו חיים בו, והוא זה שמשפיע על חיינו יותר מכל. 

הכותבת היא סגנית ראש עיריית תל אביב־יפו ומחזיקת תיק הרווחה והשירותים החברתיים בעיר