יש לי שני ילדים, הגדול בן חמש והצעיר בן שנה. בני הגדול מקנא באחיו הקטן ותמיד מתגרה בו וגורם לו לבכות. הוא לא נותן לאחיו לשחק בצעצועים, הוא עולה עלי ומנסה לגרום לו לקנא, והוא אפילו מתגרה בו עם מאכלים שאסור לו לאכול. מה לעשות?

"בנך היה ארבע שנים לבד ופתאום באת וטרפת לו את הקלפים עם תינוק. ילדים צעירים חושבים מהלב ומה שבנך הבכור רוצה בעצם זה לגרום לקטן לסבול. הוא כאילו אומר לעצמו 'אני סובל בגללך ולא רוצה אותך, אבל אין לי ברירה ובגלל זה גם אתה תסבול', הוא כל כך מתוסכל שהוא עושה דווקא. את צריכה לגרום לו להפסיק. תגידי לו בנועם שאם את רואה שהוא 'עושה עצוב' לתינוק את תגיבי בהתאם. המסר הוא 'אני לא מסכימה שתפגע באחיך'".

"כשאת רואה למשל שהוא מנסה לגרום לאחיו לקנא, תתייחסי יותר לבנך הקטן וכך כאילו את מוציאה את העוקץ מהגדול. בכורך מרגיש שמעמדו מתערער והוא מאותת שהוא רוצה תשומת לב, את לא צריכה להיות כרוכה אחריו כל הזמן אבל תני לו נתח זמן משלו. תני לזה שם והגדרה ואז גם תוכלי תמיד להגיד לו שיש לכם 'זמן אישי'".

נכדתי בת השנתיים מאוד מסוגרת כלפי זרים ואפילו אלי היא לא מגיבה. עם המשפחה הגרעינית שלה היא מתנהגת בטבעיות, אבל עם אחרים היא נאלמת דום. לא מזמן לקחתי אותה ואת אחיה לבילוי והיא סירבה לצאת מהעגלה ולא הוציאה הגה מהפה. איך אפשר לעזור לה?

"למרות שנכדתך עדיין קטנה כדאי לנסות להבין מה יש לה ולהתחיל לטפל בזה. גם אם אנחנו לא יכולים לאבחן אותה באופן סופי, יכולים להיות דברים שצריך לעבוד עליהם. יכול להיות שהיא סובלת מאילמות סלקטיבית, שזה בדרך כלל קשור בסוג של חרדה. כדאי להתעמק בכך כי אם זאת אכן הבעיה ואנחנו מזהים חרדה, אז צריכה להיות הדרכה של איש מקצוע כדי לדעת מהן הפעולות שאנחנו צריכים לעשות כדי להרגיע את הילדה. תחפשו בגוגל אינפורמציה נוספת על הנושא, ותערבי פסיכולוג ילדים שיוכל לאבחן אותה במדויק".

נכדי בן השנה וחצי אוהב מאוד לצפות שוב ושוב באותו פרק של תוכנית טלוויזיה מסוימת. הוא נעול על הפרק הזה וזה הדבר היחיד שמרגיע אותו. לאחרונה אביו החליט שהוא מגביל אותו ומאפשר לו לצפות בפרק רק פעמיים ביום. הוא חושב שהילד צריך להיפתח לדברים אחרים, אבל אני כועסת כי לדעתי לחזרתיות יש תפקיד. מה דעתך? 

"אני מצדיקה את בנך והייתי נוהגת כמוהו. כפייתיות לדבר מסוים היא אף פעם לא טובה. כשנכדך צופה שוב ושוב באותו פרק שום דבר אחר לא מעניין אותו ולכן חשוב שיגבילו אותו. באותה מידה הייתי מגבילה גם ילד ששותה רק מיץ פטל כי אני רוצה שכשהוא יהיה צמא הוא יידע שמים הם גם סוג של מענה. זה מוגזםלתת לו לצפות באותו פרק כל הזמן, ילד בן שנה וחצי יכול ליהנות מתוכניות אחרות וזה יפתח עבורו עוד צבעים, מוזיקה ודמויות. חשוב לעשות את זה בנועם, הוריו יכולים לשאול אותו אם הוא רוצה לצפות בתוכנית אחרת ואם הוא מסרב אז שיסגרו את הטלוויזיה".