משרד הכלכלה יוצא בתוכנית חדשה בהשקעה של עשרה מיליון שקלים לשילוב 1,000 אקדמאים מהחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בתעשייה עתירת הידע (היי-טק).

זאת בעקבות דו"ח של וועדה שבראשה עמדה המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה, מיכל צוק. מסקנות הוועדה הציגו תמונה עגומה והוגשו לשר בנט לפני כשלושה חודשים, והנה החלו להיות מיושמות עכשיו. במסגרת מסקנות אלו, עולה הצורך לשלב בני מיעוטים במעגל העבודה של תעשיות עתירות ידע ובמסגרת זו יוצא משרד הכלכלה במכרז להפעלת תוכנית במסגרתה ישולבו בתוך 3 שנים, כ-1000 סטודנטים ואקדמאים ערבים, דרוזים וצ'רקסים מתחומי הטכנולוגיה בחברות ומפעלי היי-טק.

בישראל מאות אקדמאים גברים ונשים מהאוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, המסיימים כל שנה את לימודיהם במקצועות הרלוונטיים לעבודה בתחום התעשייה עתירת הידע, אך חרף ניסיונות חוזרים ונשנים אינם מצליחים למצוא עבודה בכוחות עצמם במקצוע אותו למדו.

נפתלי בנט, שר הכלכלה מסביר כי "כישרונות מקרב האוכלוסייה הערבית, הם כר פורה לפוטנציאל אנושי מדהים שטרם מוצה ואשר יכולים להיקלט ולהשתלב באמצעות התוכנית. החוסן הכלכלי של ישראל נשען, בין השאר, על היותנו מעצמת חדשנות בתחומי הטכנולוגיה, הסייבר, האבטחה, המיגון, החקלאות, המים, האנרגיה, הרפואה, הבטיחות ועוד. האתגר המשמעותי ביותר בהייטק הישראלי כיום, הוא המחסור באנשים מיומנים הנדרשים להשתלבות במקצועות טכנולוגיים ואת זה אנו פועלים לפתור".

בנט: "כישרונות מקרב האוכלוסייה הערבית, הם כר פורה לפוטנציאל אנושי מדהים". צילום: אריאל בשור

משרד הכלכלה והרשות לפיתוח כלכלי במשרד ראש הממשלה אישרו הצעה לביצוע תוכנית ממשלתית לעידוד העסקת אוכלוסיית החברה הערבית בתעשייה עתירת ידע. על פי מתווה התכנית, יוקצו עשרה מיליון שקלים על פני שלוש שנים לעידוד וקידום שילובם של ערבים בתעשיות ההייטק והטכנולוגיות המתקדמות.

התוכנית כוללת אפיון ובדיקת צרכי כוח האדם של מעסיקים בתחום בצפון ובמרכז הארץ; איתור, ליווי מקצועי והכשרה של סטודנטים ואקדמאים מהחברה הערבית והשמה שלהם בתעשייה עתירת הידע והנגשת מידע למעסיקים בדבר כלי סיוע ממשלתיים.