(עדכון 17:30)

הגזרה הצפונית ממשיכה להתחמם, ונדמה כי הלחימה מתקרבת אל גבול ישראל. שני חיילי צה"ל נפצעו היום (שני) כאשר שהו בסמוך לגבול. בצה"ל בודקים אם המטען שהופעל הונח על ידי החוליה עליה פתח באש לפני יומיים. קצת יותר משעתיים מאז תחילת האירוע, נשמע שוב פיצוץ עז באיזור, הפעם ללא נפגעים.

אחד החיילים הוגדר בהתחלה כפצוע בינוני עם רסיסים בירך והשני עם רסיסים בידו, אך שניהם נמצאים במצב קל. השניים פונו מהמקום לאחר שקיבלו טיפול ראשוני במקום. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפיהם של מקורות ישראלים כי צה"ל הגיב בירי פגזים כבד לעבר מטרות בדרום לבנון. חיזבאללה נטל אחריות על ניסיון הפיגוע והנחת המטענים בגזרת הר דב ("חוות שבעא", עפ"י ההודעה הרשמית של הארגון ברשת אלמנאר). עפ"י הרשת, זוהי פעולת תגמול על מות אחד מאנשיו לפני פחות מחודש, כאשר חוליה של הארגון פוצצה עפ"י הדיווחים מתקן האזנה צה"לי. שמו של איש הארגון הוא חסאן עלי חיידר, .

ד"ר האני באחוס, מנהל הטראומה ברמב"ם התייחס לפצועים ואמר: "שני חיילים צעירים הגיעו אלינו עם פגיעת רסיסים, אחד מהם יגיע לחדר ניתוח להוצאת רסיס והשניים יעברו לטיפול במחלקה האורוטופדית. שניהם בהכרה מלאה, יציבים לחלוטין ומצבם מוגדר קל".

האירוע קרה כאמור סמוך לגבול, כאשר כלי תקשורת הערביים מספרים כי מדובר ככל הנראה במטען חבלה שהונח סמוך למקום, וגרם לפיצוץ אדיר. עפ"י דיווח באלג'זירה, מטרת המטען היה לפגוע בטנק ישראלי. כלי תקשורת אחר דיווח כי מדובר בפיצוץ בטנק ישראלי, אך גרסה זאת נשללה ככל הנראה. צה"ל חידש את ההפגזה באיזור סדאנה.

שר הביטחון משה בוגי יעלון אמר לאחר הפיצוץ כי: "חיזבאללה הוא האחראי להנחת המטענים והפעלתם היום, ולכן יעדיו הותקפו. יש כאן תופעה של מדינה בתוך מדינה, ואנו רואים גם בממשלת לבנון אחראית לאירוע".

גורם צבאי בכיר מסר כי "מדובר בעליית מדרגה חמורה שהחלה לפני יומיים בתקרית שממנה מתברר כי החוליה של מחבלי החיזבאללה הייתה לבושה בבגדי צבא דרום לבנון כפי שחזינו". עוד הוסיף הגורם כי אותה חוליה היא ככל הנראה זו שהכינה את התשתית לפיצוץ המטענים שברור היו מכוונים לפגוע בחיילים.


צפו בהדי הפיצוצים לאחר האירוע. צילום: מתוך יוטיוב

כזכור, שלשום נרשמה תקרית חריגה נוספת בגבול לבנון, במהלכה נפצע אזרח לבנוני מאש ישראלית בסמוך לחוות שבעא. עם כי, בצה"ל ובצבא לבנון, מסרו גרסאות סותרות.

בצה"ל מסרו כי כח סיור זיהה בגזרת הר דב חוליה שחצתה את קו הגבול (הקו הכחול), ופתח בירי של נשק קל לעברה. לפי צה"ל, אדם אחד נפצע והחוליה נמלטה צפונה, בחזרה לשטח לבנון. נסיבות האירוע נבדקות. מהצבא הבהירו לאחר התקרית כי "צה"ל ימשיך לשמור על ריבונותה של ישראל במרחב הגבול".

באתרים הלבנוניים, נטען כי התקרית היתה חלק מעימות בין צבא לבנון ליחידה ישראלית, שניסתה להיכנס, לדברי האתר, לשטח לבנון באיזור סדאנה, בסמוך לחוות שבעא. לפי הדיווחים, חייל לבנוני נפצע בידו מאש צה"ל במהלך העימותים ופונה לבית החולים.

מקורות בטחוניים מסרו לאתר "דיילי סטאר" הלבנוני כי כח הסיור הלבנוני פתח באש לעבר החיילים הישראלים, רק לאחר שהאש נורתה לעברם וגרמה לפציעתו של החייל. לטענת אותם מקורות, צה"ל פתח באש לאחר שצבא לבנון מנע ממנו להיכנס לשטח לבנון. האתר גם מדווח שהצבא הלבנוני משתף פעולה עם כח האו"ם בחקירת התקרית.


גבול ישראל-לבנון. התחממות משמעותית בתקופה האחרונה. צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים קיים מתח רב באיזור הצפון עקב זליגת הירי מכיוון סוריה אל עבר ישראל, ואף חדירת מטוס אל עבר שטח המדינה, שהופל ע"י לוחמי צה"ל, אך עד עתה דווקא הגזרה הלבנונית היתה שקטה, בעיקר כיוון שבלבנון עסוקים מאוד במניעת כניסת ארגוני טרור נוספים למדינה.

בחודש אפריל האחרון, בתיאום עם כוחות האו"ם, חצה כח צה"ל את גדר המערכת על מנת לעצור שני רועי צאן, סמוך לחוות שבעא. באותו הזמן הגיע דיווח של רשת אלמנאר על כך שהחיילים עברו את השטח המותר להם בכ-100 מטרים.

על פי דיווחים נוספים של העיתונות הערבית, בחודש מאי האחרון הפציץ צה"ל מכשיר האזנה בדרום לבנון, ובתגובה הודיעה לבנון כי מצאה גם כן מכשיר האזנה ישראלי ופוצצה אותו. הידיעה לא זכתה לאישור מצד גורמים ישראלים.


צפו בפינוי הפצועים, היום. צילום: דוברות מד"א