שלושה שבועות לאחר שפרסמנו על שלושה לוחמי חטיבת גבעתי שלקחו חלק במבצע "צוק איתן" וככל הנראה שמו קץ לחייהם, בצה״ל מודים שמבצע "צוק איתן" העלה את גרף החיילים שמטופלים לאחר מבצע ביחס למבצעי העבר.

בצה״ל החלו כבר במהלך הלחימה להגיש סיוע ללוחמים ולאנשי הקבע שהיו זקוקים לסיוע נפשי והיום, לאחר שסיכמו את המבצע, מבינים בחיל הרפואה כי ישנם לא מעט חיילים שזקוקים לסיוע. בצה״ל עדיין מסרבים לפרסם מספרים ונתונים, וטוענים כי לא בטוח שמותם של שלושת לוחמי חטיבת גבעתי קשור למבצע ובאופן רשמי נסיבות מותם עדיין נמצא בחקירה של מצ״ח. 

"חשוב לנו שהחיילים ואנשי המילואים יידעו שהם לא לבד, ושאנחנו ערוכים לטפל בכל הפניות", הדגישה ראש ענף קליני בחיל הרפואה, סא"ל ד"ר רינת ידידה לאתר צה״ל. "גם אנשים שחווים קושי רב צריכים לדעת שאנו יכולים לסייע להם". לדבריה, האתגר המשמעותי העומד בפני החיל הינו איתור החיילים הזקוקים לעזרה.


חיילים בצוק איתן. בצה"ל רוצים להגיע לכולם. צילום: פלאש 90  

בצבא אומרים כי יגיעו לכל לוחם באופן פרטני ויעניקו לו חבילת סיוע מלאה כדי שיוכל להתמודד עם הלם הקרב תוך הבנה שגם איתור מוקדם וגם טיפול ראוי יכול להחזיר את הלוחמים למסלול חיים רגיל והם אינם צריכים לסחוב את הקושי לבדם.

"המטרה שלנו היא להגיע באופן פרטני לכמה שיותר אנשים שצריכים את העזרה הנפשית הזו אחרי המבצע", הסבירה סא"ל ידידה. "התערבות מוקדמת עשויה למנוע תחלואה כרונית, ומאפשרת אופציות טיפול רבות יותר".

בצה״ל מדגישים כי לוחמים שלקחו חלק במבצע צוק איתן ומרגישים קשיים כגון הפרעות שינה, סיוטים וחרדות לפנות לקצין בריאות הנפש ביחידה או למפקד הישיר.