לתושבי חיפה ועכו סיכוי גבוה יותר לחלות בסרטן, כך עולה מנתוני האגודה למחמה בסרטן שהתפרסמו היום (ב'), לקראת מבצע "הקש בדלת" שייערך בשבוע הבא.

על פי הנתונים, מספר החולים באזור מפרץ חיפה גבוה בכ-15% מבשאר האזורים בארץ. מדובר בעלייה לעומת תחילת העשור הקודם, אז עמד הפער מהממוצע הארצי על כ-10 אחוזים.

מספר החולים הקטן ביותר נרשם בירושלים, שם בין השנים 2001-2005 היו 17% גברים ו6% נשים פחות מהממוצע שלקו בכלל סוגי הסרטן החודרני. בין השנים 2006-2011 מספר הגברים שחלו בסרטן היה נמוך ב10% מהממוצע, ומספר הנשים ב-7%.


"אין קשר בין תחלואה למקום מגורים". מפרץ חיפה. צילום: שי לוי, פלאש 90

גם נתוני התמותה הכללית שונים מאזור לאזור: בשנים 2010-2006 שיעור הפטירות בנפת חדרה היה גבוה במובהק בהשוואה לממוצע הארצי ב7%. בנפת באר שבע השיעור היה גבוה ב-6%, בצפת ב-5%, בחיפה ב-4% ובתל אביב ב-2%. שיעור הפטירות היה נמוך יותר בנפות ירושלים, פתח תקווה, רחובות והשרון - בכ-5% בכל נפה בהשוואה לשיעור הארצי, וביהודה ושומרון נמוך בכ-15% בהשוואה לממוצע הארצי.

למרות הפערים המדאיגים, ד"ר ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות שמיפתה את הנתונים, מסבירה כי מוקדם להסיק שקיים קשר ישיר בין האזור הגיאוגרפי לתחלואה בסרטן: "אי אפשר בהכרח להסיק קשר לזיהום סביבתי. יכולים להיות לנתונים כמה הסברים - חשיפה בערים מסוימות למזהמים תעשייתיים, אבל גם התנהגויות בריאותיות של הפרט כמו עישון והקפדה על ביצוע בדיקות סריקה, או הסתברות של גורמי סיכון אישיים - גנטיים ומשפחתיים".


מסיבת העיתונאים של האגודה למחמה בסרטן. צילום: אבשלום ששוני

מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן מירי זיו סיפרה כי מחקר שינסה להתחקות אחר הסיבות לנתונים צפוי להתקיים: "מתוכנן מחקר מקיף כעת במסגרת סקר של איגוד ערים הנערך לצורך הרחבת בתי הזיקוק בחיפה. כבר הוקצה לו תקציב והוא יחל בקרוב".