ההיערכות להגעת נגיף האבולה לישראל עולה מדרגה - משרד הבריאות אישר אתמול (ג') לבית חולים שיבא בתל השומר להתחיל בבניית מחלקה מיוחדת לחולים במחלות נגיפיות, בהן האבולה. המחלקה תהיה מרוחקת ממגדל האשפוז של בית החולים, והיא תהיה מבודדת ומוקפת גדר.

מערכת הבריאות בישראל ערוכה כיום לקלוט חולי אבולה בודדים בלבד - בשיבא אפשר לטפל בו-זמנית רק בשני חולים; ובבית חולים רמב"ם בחיפה הוקמו שלושה אוהלי בידוד לשלושה חולים.

מנהל בית חולים שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, פנה לשרת הבריאות יעל גרמן כבר לפני חודשיים בבקשה להקים את המחלקה המיוחדת, ונראה שהתפשטות נגיף האבולה בעולם זירזה את התהליך.

לדברי מנהל בית החולים הכללי בשיבא, פרופ' ארי שמיס, המרכז יאפשר לתת מענה למספר רב של חולים, "הפנייה הראשונית נעשתה על רקע התפשטות נגיף האבולה, שכבר היה קיים באזורים מסוימים באפריקה, אבל גם נועדה לתת מענה למגיפות נוספות שיכולות לפרוץ - כמו שפעת העופות", מסביר פרופ' שמיס, "בהתחלה לא קיבלנו לכך אישור, ואני מניח שהדחיפות של משרד הבריאות לקדם את הפרויקט כעת קשורה להגברת ההיערכות ולחשש שיגיעו יותר מחולים בודדים לישראל".

"אומנם עד היום עדיין לא התגלה מקרה של אבולה בישראל, ואנחנו מקווים שזה יישאר כך", מוסיף פרופ' שמיס, "אבל חשוב להיות ערוכים לכל תרחיש, ובישראל אין מרכז בהיקף כזה של מיטות מבודדות".


תרגיל נוהל טיפול בחולה אבולה בשיבא

על פי התוכנית, המרכז המוקם צפוי לכלול שלושה אזורים עיקריים: חמש מיטות שיוקצו לטיפול בחשודים שחלו בנגיף, ב-48 השעות שחולפות מרגע שייקחו מהם את בדיקות הדם ועד שיתקבלו התוצאות המאשרות או שוללות נשאות של נגיף האבולה; 11 מיטות שכל אחת מהן תמוקם בחדר נפרד - לחולים שנמצאו כחולים באבולה, וארבע מיטות טיפול נמרץ - למטופלים שמצבם מידרדר.

כמו כן, יהיו במתחם מעבדה ביולוגית וכימית נפרדת, שאליה יגיעו הבדיקות של החולים, ומרכז הפשטה ולבישה של בגדי הבידוד לצוות הרפואי כדי לשמור עלסטריליות מרבית. לדברי פרופ' שמיס,

על פי התכנון הראשוני, תחל המחלקה המיוחדת לפעול בתוך פרק זמן שבין חודש לשלושה חודשים. 
כחלק מההיערכות למצב שבו חולים הנגועים באבולה יגיעו גם לישראל, ביקש משרד הבריאות מבתי החולים לתרגל נוהל טיפול בחולה המגיע עם תסמינים המעוררים חשד למחלה, ובשבוע הבא ייערכו ביקורות פתע באמצעות "חולים סמויים". בנמל התעופה בן גוריון כבר החלו לערוך תשאולים לנוסעים המגיעים ממדינות אפריקה הנגועות בנגיף - גינאה, ליבריה וסיירה לאון - ולערוך להם בדיקות חום.

ממשרד הבריאות נמסר כי "אנו  שוקדים על מענה רפואי הולם בטווח הקצר - כולל הגדרת בתי החולים רמב"ם ושיב"א כיעדים לפינוי נפגעי אבולה בשלבזה - וגם בטווח הארוך. בהתאם לכך נבחנת האפשרות להקים מבנה קבע שייתן מענה לבידוד ולטיפול בחולים, כדוגמת חולי אבולה או מגיפות חדשות שעלולות להתפרץ, כפי שאירעו בעבר (סארס, שפעת העופות ודומיהן), וזאת כפי הנהוג במקומות נוספים בעולם".