עיריית תל-אביב אמורה הייתה לשלוח את תלמידי כיתות ח' בעיר לסיורים בירושלים השבוע, אבל החליטה לבטל את הטיולים בעקבות המצב הביטחוני. כך דיווח הערב (שבת) ערוץ 10. מדובר בטיולים שאמורים היו להיערך בשלושה סבבים בימים ראשון, שלישי ורביעי ולהסתיים בגבעת התחמושת. בסוף השבוע הוחלט על ביטול הטיולים.

מעיריית תל אביב נמסר שאין החלטה גורפת לביטול טיולים בבירה: "מדובר בטיול נקודתי של כיתות ח' שאמור היה להיערך בשבוע הקרוב ולכלול סיורים בכמה מן המקומות שבהם היו לאחרונה מקרי אלימות", נמסר מהעיריה. "על כן, לבקשת ההורים, הוחלט לדחות אותו למועד קרוב אחר".

במהלך היום פרצו עימותים בכמה מוקדים בירושלים. כמה עשרות רעולי פנים יידו בקבוקי תבערה ואבנים, חסמו כביש והבעירו פחים בא-טור. 


התפרעויות והפרות סדר, אך לא אינתיפאדה. צילום: פלאש 90

על רקע העימותים נערכים במערכת הביטחון לקראת הלווייתו מחר של הנער הפלסטיני שנהרג אמש בעימותים עם צה"ל. הנער בן ה-16 נהרג בעימות עם פלסטינים בכפר סילוואד מזרחית לראמללה. כוח מחטיבת הצנחנים שהיה בפעילות מבצעית וביצע מארב סמוך לכפר, ספג מטר אבנים. בשלב מסוים זיהה הכוח נער משליך בקבוק תבערה ופתח לעברו באש. הנער נפצע קשה ופונה לטיפול רפואי בבית חולים בראמללה. מאוחר יותר דיווחו הפלסטינים כי הוא מת מפצעיו.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים, הנער שנהרג הוא ערווה עבד אל-והאב חמאד, שנפצע אנושות מירי בראשו. עוד עולה מהדיווחים כי מפגין נוסף נפצע קשה. הלווייתו נדחה כיוון שהוריו שהו בחו"ל בזמן שזה קרה.

גם בצבא הודיעו כי האירוע יתוחקר. מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוח של צנחנים זיהה פלסטיני משליך בקבוק תבערה בציר 60, פתח לעברו באש וזיהה פגיעה".

אתמול פרצו מספר עימותים נוספים בין פלסטינים לבין כוחות הביטחון. במזרח ירושלים הבעירו רעולי פנים צמיגים ויידו בקבוקי תבערה, זיקוקים ואבנים לעבר כוח של המשטרה ושל מג"ב בשכונת עיסאוויה. הכוחות פיזרו את המהומות. גם בשכונת ואדי ג'וז פרצו עימותים. הכוחות פיזרו את המתפרעים ועצרו שלושה חשודים בהפרות סדר.

"לא מצליחים להבעיר את השטח"

למרות גל האירועים האלימים בירושלים במערכת הביטחון לא סבורים שהמצב עומד להתדרדר. ״אנחנו לא על סף אינתיפאדה שלישית, ועדיין רחוקים משם״ - כך אמרו אמש גורמים במערכת הביטחון ל"מעריב השבוע".

עם זאת הם הוסיפו: ״אמירות לא אחראיות בנושא שינוי הסטטוס קוו בהר הבית מתדלקות את השטח והן אלו שעלולות להצית אינתיפאדה שלישית״.

במערכת הביטחון אומרים כי מאז מבצע צוק איתן ישנם ניסיונות בלתי פוסקים של חמאס ופת״ח, כל אחד ממניעים שונים, להבעיר את השטח, אולם ללא הצלחה. ״אין ספק שיש עליית מדרגה״, אומר גורם בכיר במערכת הביטחון, ״אבל צריך לראות את זה בפרופורציות הנכונות. הם לא באמת מצליחים להבעיר את השטח, להוציא אירועים נקודתיים, בעיקר באזורים מסוימים בירושלים ובסביבתה. לעומת זאת במשולש, בתוך הקו הירוק, וביהודה ושומרון, נרשמה ללא ספק ירידה באירועים".


הבערת צמיגים, היום. עליית מדרגה. צילום: פלאש 90

בשיחה עם "מעריב השבוע" מותח הגורם ביקורת על אמירות לא אחראיות של גורמים בימין. ״כאשר חברות הכנסת מירי רגב ואיילת שקד מדברות על שינוי הסטטוס קוו, קוראות לאסור על מוסלמים להתפלל בהר הבית או לאפשר עלייה של יהודים לאתר, אלו אמירות מסוכנות שמתדלקות את אותם ארגונים שמנסים להבעיר את השטח. בתנועה האסלאמית מביאים אחרי כל אמירה כזו אוטובוסים עם צעירים כדי לנסות להבעיר את השטח. חמאס שולחים צעירים ליידות אבנים.

״בסופו של דבר זה בעיקר אירועים נקודתיים ובעיקר באזורים ספציפיים כמו מזרח העיר, סילוואן או שועפאת. אבל אין אינתיפאדה. בגל הפיגועים באמצע שנות התשעים ובאינתיפאדה השנייה מחבלים התפוצצו כאן. למזלנו אנחנו עדיין לא שם״.